Research Studies/Études & Recherche : — Research — —— Projects alpha index/index des projets : — Projects —
« Tout ce qui bouge sur un écran est du cinéma. » (Jean Renoir) |
Nocinema : live on line composition & distance cinema(Fluxes & materials, composition/programmings, collective systems)(Jérôme Joy) |
Internet Cinema - Cinéma Internet
Presented in its first version at the Walker Art Center in Minneapolis at the end of the nineties, nocinema.org is an ever-evolving streaming application developed by Jérôme Joy: French artist and composer. This project is a net-based documentary/fiction of web interludes that appear differently each time. Nocinema.org can be interpreted as an improbable cinema or a movie in which both actors and action appear to have wandered out of shot, having no beginning and no end, no participants and no storyboard, except perhaps subjective interpretations born of an impulse to impose purpose and meaning upon random stimuli. Nocinema.org is an automatic process, drawing upon strings of live streaming webcams across the world, transmitting live scenes collected from different locations with added panoramic movements and temporized on-line editing. The sound, each time offering a different overlay, comes from a sequenced shared database which is fed and updated by a team of sound artists/partners, including Magali Babin, DinahBird, Christophe Charles, Yannick Dauby, Emmanuelle Gibello, Jérôme Joy, Luc Kerléo, Alain Michon and Jocelyn Robert.
Présenté dans une version initiale au Walker Art Center à Minneapolis à la fin des années 90, nocinema.org est une application en ligne développée par Jérôme Joy. Ce projet est un documentaire/fiction en ligne et une série d’interludes pour le web, dont les déroulements ne sont jamais identiques. Nocinema.org est en quelque sorte un cinéma improbable et un film sans début ni fin, sans acteurs ni scénario, excepté les histoires que nous pouvons nous construire en suivant le fil des images et des sons streamés. Nocinema.org est un système automatisé construit sur des processus de sélection de streaming webcams en direct autour du globe, captant des "plans" dans différents lieux, panoramisés et temporisés par le montage généré en ligne. Les sons, organisés à chaque fois selon des mixages calculés en direct, proviennent d’une base de données sonores continuellement alimentée et mise à jour par une équipe de complices : Magali Babin, DinahBird, Christophe Charles, Yannick Dauby, Chantal Dumas, Emmanuelle Gibello, Jérôme Joy, Luc Kerléo, Alain Michon et Jocelyn Robert.
Accesses(Edit)
Access to the online project — http://nocinema.org/
Access to the French version of this page
Projet(Edit)
- introduction to the project nocinema.org, by Jérôme Joy - 21 May 2006 - [Only French version]
- F.A.Q. and presentation, by Jérôme Joy and Laurent Catala - March 2008 - [Only French version]
- the nocinema collective, by Magali Babin - 2009 - [Only French version]
- webcams screen captures :
- webcams 2007/2008 (Aug. 2007), by Jérôme Joy - 19 Aug. 2007 -
- nocinema sub-projects :
- Interludes episodes series (2008), by Jérôme Joy - Sept. 2008 - [Only French version]
- Fuurin Cinema (2009), by Jérôme Joy - Oct 2009 - [Only French version]
- Interludes (Movietone) (2010), by Jérôme Joy - Dec. 2010 - [Only French version]
- documentation : nocinema.org shows:
- 1999 - Walker Art Center Minneapolis (nocinema) — on-line gallery
- 1999/2007 - nocinema.org - The Thing NYC — art server
- 2007 - nocinema.org - nujus.net NYC — collective server
- 2007 - Urban Screens, Manchester (UK), oct 2007 (nocinema) — public video screens
- 2007 - Travelling without Moving, Montreal (CAN), nov-dec 2007 (nocinema) — exhibition
- 2008 - Wj-s Festival RIAM Marseilles (F), 2008 (nocinema) — on the Wj-s's system
- 2008 - Centre IMAL Brussels (B), 2008 (nocinema) — screens and live performances
- 2008 - Wj-s Festival Plektrum, Tallinn, Estonia, 2008 (nocinema) — on the Wj-s's system
- 2008 - interludes – nujus.net NYC — collective server
- 2008 - Biennale Art Grandeur Nature, Espace Synesthésie, Paris (F), 2008 (Interludes) — exhibition
- 2009 - La Force de l'Art, Grand Palais, Paris (F), 2009 (nocinema) — exhibition
- 2009 - Koganecho, village, Yokohama (JAP), 2009 (fuurin cinema) — in situ exhibition
- 2009 - Bienvenue dans les images fluides, Red Brick Warehouse, Yokohama (JAP), 2009 (Interludes) — exhibition
- 2010 - village, Contemporary Art Biennale, Lyon (F), 2010 (fuurin cinema) — in situ exhibition
- 2010 – Galerie Verticale, Maison des Arts de Laval, Montreal (CAN), jun 2010 (nocinema) – outdoor exhibition
- 2010 – Maison des Arts de Laval, Montreal (CAN), 2010 (nocinema) – Live performance
- 2010 – Festival HTMelles, Montreal (CAN), 2010 (nocinema) – Live performance
- 2011 – Speed Show vol.5: ‘Open Internet’, Paris (F), 2011 (nocinema) – Internet café
- etc.
Before nocinema.org(Edit)
- April in Kilcrohane (1997)
Movie in collaboration with François Magal - [Only French version]- introduction to the movie project - [Only French version]
- montage & editing - [Only French version]
- shots' sequencing - [Only French version]
- comparative studies - [Only French version]
- shots' frames - [Only French version]
- audio excerpt - [Only French version]
Hypotheses (en cours)(Edit)
- question of networked system & work
- question of adressing & experience of situations - [Only French version]
- question of circuit & relationships - [Only French version]
- question of authoring - [Only French version]
- question of narratives & localities - [Only French version]
Topics - [Only French version](Edit)
— ADRESSE (destination, expéditeur, destinataire)
— AUDIOFICTIONS (synchrèse, ubiquité, acousmatique)
— CARTE POSTALE (destination, Derrida, multi-fenêtrage)
— DELEUZE (1983) (image-mouvement, image-temps)
— DERRIDA (1983) (fantômes, revenants, cinéma, télécommmunications)
— DERRIDA (2001) (spectralité, télétechniques, événement)
— DOCUMENTAIRE (1895-1931)
— FANTASMAGORIE (1798, Etienne-Gaspard Robertson)
— FOLIOSCOPE (1834-2005, feuilletage, montage en cut, machines-vision)
— IMAGE-TEMPS (DELEUZE) (expérience du temps, opto-sonore)
— INTERLUDES (TV, BBC 1952-1989, 0RTF 1955-1974)
— LIEU-DIT (récits)
— MACHINES-CAPTATION (XIX°, daguerréotype, etc.)
— MACHINES-TRANSMISSION (968-200?, thumtsein, teletrofono, pantélégraphe, télégraphe, téléphone, télectroscope, telephonoscope, théâtrophone, téléphote, telharmonium, radio, radio movies, télévision, etc.)
— MACHINES-VISIONS (1646-1900, camera obscura, Kircher, thaumatrope, phénakistiscope, praxinoscope, polyorama panoptique, kinetoscope, folioscope, mareorama, cineorama, etc.)
— PANORAMIQUE (travelling, Lumière, photorama, Debord, Straub & Huillet, Mulvey Wollen, Fitoussi, profondeur de champ)
— PAYSAGES (filmer le paysage)
— PLAN FIXE (typologie des plans, Marker, Duras, Ozu, Kilcrohane, Ford, Sokurov, Warhol)
— PLAN NOIR (présence, absence, Duras)
— RELATION (forme-relation, interactivité, Boissier, Stanley)
— RÉPÉTITION (mémoire, Debord, Agamben)
— ÉCRANS (écrans numériques)
— SIGNATURE (auteur, lecteur, destination, droits)
— TELEHARMONIUM (1890-1950)
— TERMINOLOGIE (lexique du cinéma)
— VOIX OFF (récit, Duras)
Sources & Documents(Edit)
Unspoken Cinema : Slow cinema & filmed landscapes and sceneries
RealTime & Live Cinema
Cinema & one shot sequence & long take''
Sound Cinema
- Masao Adachi — (Aka. Serial Killer, 1969) -
- Edgar Anstey & Arthur Elton - (Housing Problems, 1935) -
- Michelangelo Antonioni - (L'Eclisse, 1962) - (Il Deserto Rosso, 1964) - (Professione Reporter, 1974) - (L'Avventura, 1960) - (Nettazza Urbana, 1948) - (Zabriskie Point, 1970) -
- ARCHIVES (& early cinema) - (A Quaint Little Railway, 1930) - (Ilfracombe, 1898) - (Moscou sous la neige, 1908) -
- Sarunas Bartas - (En Mémoire d'un Jour Passé, 1990) - (Trys Denios, 1991) - (Musy Nedaug (Few Of Us), 1996) - (Namai, 1997) - (Freedom (Laisve), 2000) - (Visions of Europe, 2004) -
- Samuel Beckett — (Not I, 1973) - (Quad, 1981) - (Breath, 1969) -
- Alberto Cavalcanti - (Rien que les heures, 1926) -
- Henri Chomette - (Jeux Des Reflets Et De La Vitesse, 1925) -
- René Clair - (Entr'Acte, 1921) - (Paris qui Dort, 1925) -
- Guy Debord - (Contre le cinéma) - (Critique de la Séparation, 1961) - (Hurlements en Faveur de Sade, 1952) - (In Girum imus nocte et consumimur igni « nous tournons en rond dans la nuit et nous sommes dévorés par le feu », 1978) -
- Raymond Depardon - (New-York N.Y., 1986) - (10 minutes de silence pour John Lennon, 1981) -
- Maya Deren - (Meshes of the Afternoon, 1943) - (Ritual in Transfigured Time, 1946) - (Meditation on Violence, 1948) - (At Land, 1944) - (The Very Eye Of Night, 1968) - (Witch's Cradle, 1943) -
- Eugene Deslaw - (Les Nuits Électriques, 1928) - (Montparnasse, 1929) -
- Manifeste Dogma - (Dogme 95) -
- Marcel Duchamp - (Anemic Cinema, 1926) -
- Marguerite Duras - (L'Homme Atlantique, 1981) - (La Femme du Gange, 1972-73) - (Les Mains Négatives, 1979) - (Son nom de Venise dans Calcutta désert, 1976) - (Césarée, 1979) - (Aurelia Steiner (Vancouver), 1979) - (Dialogue de Rome, 1983) - (Navire Night, 1979) -
- Edison - (The Stenographer's Friend, 1910) -
- Brian Eno - (Mistaken Memories of Mediaeval Manhattan, 1981) -
- Jacques Ertaud - (L'Homme du Picardie, 1968) -
- Mike Figgis - (Time Code, 2000) - (Life Captured, 2008) -
- Robert Flaherty - (Nanook of the North, 1921) - (Man of Aran, 1934) -
- John Ford - (My Darling Clementine, 1946) -
- Claude Friese-Greene - (Nude Woman by Waterfall, ca. 1920) -
- Abel Gance - (La Roue, 1923) -
- Robert Gardner - (Forest of Bliss, 1985) - (Flaherty and Film, National Educational Television) -
- Gabriel Germinet - (Maremoto, 1924) -
- Jean-Luc Godard - (Les Carabiniers, 1963) - (Une Histoire d'Eau, 1958) -
- Peter Greenaway - (Water Wrackets, 1975) - (Windows, 1975) - (Tulse Luper Suitcase, 2007) - (Tulse Luper Suitcase, 2009) -
- Robert Guez - (Fontcouverte, 1965) -
- Cecil Hepworth / Percy Stow - (Alice in Wonderland, 1903) - (A Day in the Hayfields, 1904) -
- Hsiao-hsien Hou - (Fleurs de Shanghaï (Hai shang hua), 1998) - (Dust in the Wind (戀戀風塵), 1986) -
- Interludes TV - (London to Brighton in 4 minutes, BBC, 1952]) - (Windmill, BBC, 1953]) - (Spinning Wheel, BBC, 1953]) - (Potter's Wheel, BBC, 1953]) - (White Kitten, BBC, 1954]) - (Palm Beach, BBC, 1953]) - (Messing about on the River, BBC, 1953]) - (The Weir, BBC, 1963]) - (Flirtation Waltz, BBC, ?]) - (Palm Beach, BBC, 1982]) - (Horloge, ORTF, 196.]) - (Le petit train rébus, ORTF, 1961]) - (Interlude, TF1, 1987]) - (Interlude, Paris Première, 200.]) -
- Joris Ivens - (Une Histoire de Vent, 1981) - (Pour le Mistral, 1966) - (Regen, 1929) - (De Brug (The Bridge), 1927-28) - (Études de mouvements, 1927) -
- Humphrey Jennings - (Listen to Britain, 1942) -
- Abbas Kiarostami - (Entretiens) - (ABC Africa, 2001) - (Roads and Trees and Snow White, 1978-2003) - (Rain, 2006) - (Five, 2006) - (Lumière et compagnie, 1995) - (La Récréation, 1972) -
- Hirokazu Kore-eda - (Maborosi, 1995)
- Robert Kramer - (Route One / Usa, 1989) -
- Clara Law - (The Goddess of 1967, 2000) -
- Fernand Léger - (Ballet Mécanique, 1924) -
- Jay Leyda - (A Bronx Morning, 1931) -
- Serguei Loznitsa - (Portret , 2002) -
- Frères Lumière - (Les Films Lumière, 1895-97) - (L'Arrivée d'un train à La Ciotat, 1895) -
- Christopher MacLaine - (The End , 1953) -
- Guy Maddin - (The Heart of the World, 2000) -
- François Magal - (April in Kilcrohane , 1997) - (La Roumanie , 2001) -
- Chris Marker - (La Jetée, 1962) -
- Bady Minck - (Im Anfang war der Blick, 2003) -
- Joao César Monteiro - (Blanche Neige (Branca de Neve), 2000) -
- Jean Nocher - (Plate-Forme 70, 1946) -
- ORTF - (Inondations, 1974) - (Chefs d'œuvre en péril, 1962-1975) -
- Yasujiro Ozu - (Herbes Flottantes, 1934) - (Dernier Caprice, 1961) - (Herbes Flottantes, 1959) -
- Sergueï Paradjanov - (Les Chevaux de Feu (Tini zabutykh predkiv), 1964) - (Sayat Nova, 1968) -
- Étienne Perrin - (Onze, 2006) -
- Mario Peixoto - (Limite, 1932) -
- Artavadz Pelechian - (Entretiens) - (Notre Siècle (Nach Vek), 1982) - (Terre des Hommes (Zemlja ljudej), 1966) - (Au Début (Nacalo), 1967) - (Les Habitants (Obibateli), 1970) - (Les Saisons, 1975) - (Fin (Konec), 1991) - (Vie (Kiank), 1992) -
- Fabrizio Prada - (Tiempo Real (Real Time), 2002) -
- Louis Aimé Augustin Le Prince - (Roundhay Garden Scene, 1888) - (Traffic Crossing Leeds Bridge, 1888) -
- Man Ray - (Le Retour à la Raison, 1923) - (Emak Bakia, 1926) - (Les Mystères du Château du Dé, 1929) - (L'Étoile de Mer, 1928) -
- Godfrey Reggio - (Koyaanisqatsi, 1983) -
- Jean Renoir - (La Règle du Jeu, 1939) -
- Eric Rohmer - (Le Rayon Vert, 1986) -
- David Rokeby - (Machine for taking time, 2001) - (Seen, 2002)) - (Watch, 1995-2003) -
- Georges Rouquier - (Biquefarre - Farrebique, 1946-1983)
- Walter Ruttmann - (Berlin - die Sinfonie der Großstadt, 1927) - (Wochenende (Week-End), 1930) -
- Camille Sauvageot - (Quelques coins de Paris, 1929) - (Bretagne, 1929) - (Curistes à Évian, 1926) - (Le Vieux-Port de Marseille, 1920) -
- Shigemaru Shimoyama - (Paris 1937, 1937) -
- Kaneto Shindo - (L'Ile Nue (Hadaka no shim), 1961) - (Raku-yo-ju, 1986) -
- Michael Snow - (Région Centrale, 1970) -
- Aleksandr Sokurov - (Sokurov et le ralenti) - (Mère et Fils (Mat' i syn), 1997) - (Élégie de la Traversée (Elegy of a Voyage), 2001) - (L'Arche Russe, 2002)
- Wolfgang Staehle - (Entretiens) - (Empire, 1999) - (Empire, photogrammes, 1999) - (2001, septembre 2001) - (2001, photogrammes Manhattan) - (2001, photogrammes Comburg) - (2001, photogrammes Berlin) - (Eastpoint, 2004) - (Eastpoint, photogrammes, 2004) - (Midtown, 2004) - (2004, septembre 2004) - (Fernsehturm (TV Tower), 2004) -
- Sufjan Stevens - (The BQE, 2009) -
- Audrius Stonys - (Skrydis per Lietuvą arba 510 sekundžių tylos (The Flight over Lithuania or 510 Seconds of Silence), 2000) -
- Jean-Marie Straub, Danielle Huillet - (Trop Tôt, Trop Tard, 1981) - (Où gît votre sourire enfoui?, 2001)
- Andreï Tarkovski - (The Mirror (Zerkalo), 1975) -
- Bela Tarr - (Satantango, 1994) - (The Man from London, 2007) - (Öszi almanach, 1985) - (Prologue (Visions of Europe), 2004) -
- Thibault Turcas - (The Sniper At The Gates Of Heaven, 2008) -
- Dziga Vertov - (L'Homme à la Caméra (Chelovek s kino-apparatom), 1929) - (Kinoglaz, 1924) - (Entuziazm: Simfoniya Donbassa, 1931) -
- Jean Vigo - (A propos de Nice, 1930) - (A propos de Nice, 1930 (videos)) - (La Natation, 1931) - (L'Atalante, 1934) -
- Bill Viola - (Entretiens) - (Hatsu Yume, 1981) - (Ancient of Days, 1979) - (The Reflecting Pool, 1979) - (Chott el Djerid, 1979) -
- Andy Warhol - (Empire, 1964) - (Sleep, 1963) - (Kiss, 1963) -
- Harry Watt / Basil Wright - (Night Mail, 1936) -
8mm Home Movies(Edit)
- 2011 - (Shibuya) - (Manhattan) - (New York) -
- 1982 - (Arizona) - (Réveillon Brésil) -
- 1981 - (Hemmingford) -
- 1980's - (Italia) - (Hind Leys) - (Countrysides) -
- 1978 - (Ski) - (Plage) -
- 1976 - (Bretagne) -
- 1975 - (Scie) - (Espagne) - (Aux Fouilles) -
- 1974 - (Storm) -
- 1971 - (Wembury) -
- 1970's - (Sud de la France) - (Mont-Tremblant) - (Straßenbahn Wuppertal) - (Essen - Karnap) - (Countrysides) - (Melbourne) - (Family Memories) - (Family) - (San Francisco) -
- 1968 - (Tasmania) -
- 1966 - (Lebanon) -
- 1965 - (Family) -
- 1960's - (Countryside) - (Snow) - (Trip) -
Essays & Lectures(Edit)
- Jean-Michel Frodon -
- (Horizon Cinéma : le cinéma en situation critique) (2005) -
- (Le cinéma en position critique) (2003) -
- (L’art à l’âge de la déclinaison numérique) (2003) -
- (Cinéma, jeux vidéo, nouveaux média : enjeux de vocabulaire) (2004) -
- (Le documentaire, l'art de la fiction) (2010) -
- Cécile Dehesdin -
- (A quand un cinéma 2.0?) (2010) -
- Unspoken Cinema -
- Nicolas Thély -
- Peter Watkins -
- (Entretiens) (2001) -
- (Déclaration) (2003) -
- (The Monoform) (?) -
- Peter Greenaway -
- (Cinema is dead) (ca. 2007) -
- (Cinema of the Future) (2005) -