« Tout ce qui bouge sur un écran est du cinéma. » (Jean Renoir) |
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Joris Ivens, Regen, 1929
REGEN (LA PLUIE) (1929)(Edit)
de Joris Ivens.
Documentaire - 1929 - 35mm - Noir et Blanc / muet - 12 mn
Scénario : Joris Ivens, Mannus Franken
Images : Joris Ivens
Montage : Joris Ivens
Production : CAPI Amsterdam
Source :
http://ubu.wfmu.org/video/Ivens-Joris_Regen_1929.avi
Regen est un essai poétique sur Amsterdam avant, pendant et après une averse. (ciné-poème, filmgedicht)
« Quand j'ai tourné La Pluie, la caméra était à côté de mon lit. J'habitais un grenier, les gouttes tombaient sur ma lucarne, comme de l'huile, ou très gaies, j'étais toujours prêt à sortir. A l'époque, c'est quelque chose de très physique, d'organique, la caméra sur mon épaule, devant mon œil. Certains pensaient : c'est un danger, chez lui la technique va régner. Ca m'a aidé, au contraire. » (Joris Ivens)
A day in the life of a rainshower. In this city symphony piece, Ivens captures Amsterdam's changing appearance throughout a rainshower. With poetry and a range of moods, sunny Amsterdam streets give way first to a few rain drops in the canals and then to pouring rain on windows, umbrellas, trams, and streets, until finally the weather clears and the sun breaks through once again. Although the action seems to take place all on one day, it took Ivens several months to shoot the film, for even in Amsterdam it doesn't rain every day. With The Bridge (1928), Rain established his reputation as an avant-garde film artist. In 1932 Ivens asked Lou Lichtveld, who also wrote the music for Philips Radio (1931), to help create a sound track for the film. In 1941 Rain inspired Hanns Eisler to compose his "Fourteen Ways to Describe Rain," an endeavor Eisler termed a "Film Music Project."
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