ARCHIVES 2011(Edit)
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- ► ARCHIVES 2011
2011-12(Edit)
SÉMINAIRE DE RECHERCHE AUTO-ARCHIVAGE IMMÉDIAT / IMMEDIATE & INSTANT SELF-ARCHIVING Research seminar with lectures and presentations by Yann Sérandour, Jean-Noël Lafargue, Maurice Benayoun, Christophe Bruno, Joëlle Bitton, David Guez, Reynald Drouhin, Jérôme Joy, Sylvie Ungauer [2], Dominique Moulon, Manuel Schmalstieg [2], Hassan Helahi [2], Lionel Broye, and Gwenola Wagon [2]. | |
L’art numérique et la textualité d’internet ont profondément transformé le principe et les modalités de l’écriture qui emprunte des supports de plus en plus interactifs. L’utilisation des supports artificiels de mémoire par les artistes au cœur même du processus de création, tend à réduire encore la distance qui sépare l’acte de création et sa restitution finale. Le blog, notamment, a été investi par de nombreux artistes numériques et contemporains, jusqu’à en faire œuvre : à la fois interface, atelier ouvert, c’est un processus de création partagé qui se rapproche d’une pratique de notation quotidienne comme peut le faire Jonas Mekas ou encore au "hupomémata" tels qu’évoqués par Foucault dans "l’écriture de soi". L’apparition des blogs a permis un nouveau type d’archivage : l’auto-archivage immédiat, qui, non figé, se reconstitue en permanence, et sur lequel le lecteur peut interagir. Ainsi, l’œuvre-archive inclut sa genèse, ses hésitations, ses retours, ses commentaires, ses silences, sa réception. Cette émergence produit de nouvelles formes plastiques et esthétiques fondées sur le réseau, l’interactivité, le flux, le fragment, la pluralité des discours. Organisé par / Organised by Julie Morel 7-8-9 Dec. 2011 École Européenne Supérieure d'Art de Bretagne / Lorient http://incident.net/recherche/ |
2011-09(Edit)
PARIS - BORDEAUX (L'ÉTENDARD) Jean Dupuy / Jérôme Joy LIVE 2011 Opening Night : Fortner Anderson, Dana Claxton, and Jean Dupuy Western Front, Vancouver 16 sept 2011 LIVE Biennale Western Front Vancouver http://livebiennale.ca/ http://livebiennale.blogspot.ca/ | |
"The final piece was a sound work of the train from Paris to Bordeaux, at the time the fastest train in France. Recorded using the train's toilet bowl to amplify the sound, the Western Front's audience was treated to fifteen minutes of this hours long piece. Dupuy recommended that the audience lie on the floor to enjoy the vibrations from the sound waves. Some dutifully complied though others were put off by a warning that the sound would be very loud. Despite this notice, when I laid down I found the irregular yet repetitive overtones of the moving train acted as a sedative to my prone mind and body. As I enjoyed the calming effect of these mild tremors across my back and legs, I distinctly felt the footsteps of people quietly exiting the room, bringing to a close the first night of the Biennale." (a report by Stacey Ho) http://livebiennale.blogspot.ca/2011/09/live-2011-opening-night-fortner.html PARIS - BORDEAUX (L'ÉTENDARD) / Jean Dupuy, Jérôme Joy (2011), Performance, diffusion sonore Entre installation, performance et diffusion sonore, "Paris - Bordeaux" est une expérience physique d'écoute. Jouée la première fois en juin 2011 lors de l'ouverture de l'exposition "Le Temps de l'Écoute" à la Villa Arson à Nice, la version finale de cette œuvre sonore est d'une durée de 15 minutes. "Étendard" (Paris-Bordeaux) est un field recording destiné à être diffusé sur haut-parleurs à un niveau sonore élevé. Il est issu d'un fragment d'un enregistrement d'une durée de plus de quatre heures réalisé par l'artiste fluxus Jean Dupuy en 1972 lors d'un trajet dans le train nommé L'Étendard qui se trouvait être à l'époque la ligne la plus rapide de France reliant Paris à Bordeaux. Cet extrait a été adapté pour être joué sur une diffusion sonore extrême et très énergique pour une écoute immersive, et pour laquelle le son enregistré, vibrant et cinglant, devient une matière quasi-électronique très bruitée. À l'image du train qui renversa les premiers spectateurs au cinéma, Étendard envahit l'environnement pour une expérience physique d'écoute. Le train aurait un rôle emblématique dans la musique devenant bruit : Études aux chemins de fer de Pierre Schaeffer en 1948 dans les Cinq Études de Bruits, une des premières œuvres de la musique électroacoustique française, Pacific 231 d'Arthur Honegger en 1923, premier exemple d'une musique "urbaniste", etc. [plus d'info], ou encore L'Œil Écoute by Bernard Parmegiani en 1970, etc. ; tout autant que sa présence très tôt à la télévision en tant qu'interlude : London to Brighton in 4 minutes (1952). (Hommage à Bernard Parmegiani) Étendard (Standard Flag) is a field recording for a sound diffusion at high volume on loudspeakers. This work is an excerpt derived from a 4-hours recording by the fluxus artist Jean Dupuy in 1972. It has been done along the train ride (with the "Étendard" locomotive) between Paris and Bordeaux which was at that times the fastest train line in France. This excerpt has been adapted for a sound system at an extreme sound level and for an immersive listening. The sound, initially vibrant and slashing, becomes a very noisy & near-electronic sound mass. Like the train that overthrew the first audiences at movie venues, "Étendard" invades the sonic environment for a physical listening experience. The train could have a emblematic role in music and its relation to noise : Études aux chemins de fer (Railway Study) by Pierre Schaeffer in 1948, part of "Five Studies of Noises", one of the first French electroacoustic music works, Pacific 231 by Arthur Honegger in 1923, one of the first examples of a "urbanistic" music, or L'Œil Écoute by Bernard Parmegiani in 1970, etc. [more info] ; as well as the early presence of the train on TV such as this interlude in 1952 : London to Brighton in 4 minutes. (Hommage to Bernard Parmegiani) |
References : http://www.philpacey.pwp.blueyonder.co.uk/musrail.html , http://stanierblackfive.com/words/the-sound-of-steam-by-jo-burzynska/ :
"Le Chemin de Fer" (Charles-Valentin Alkan, 1844), "Le Chant des Chemins de Fer" (Berlioz, 1846), "La Locomotiva" (Melesio Morales, 1869), "Train Music" (Percy Grainger, 1901), "Concord Sonata, 2nd mouvement Hawtorne" (Charles Ives, 1910), "The Celestial Railroad" (Charles Ives, 1921-23), "Honky Tonk Train Blues" (Meade Lux Lewis, 1927), "Night Mail" (Benjamin Britten, 1936), "Different Trains" (Steve Reich, 1988), "MGV (Musique à Grande Vitesse)" (Michael Nyman, 1992), etc.
Since 2011-07 TACET(Edit)
Member of the Advisory board of the research publication TACET Spring 2011 TACET is a new research publication dedicated to experimental music. Published annually and trilingually (French, English and German), its ambition is to create an interdisciplinary and international space of reflection for this music, in all its aesthetic diversity : from noise to improvisation, via electroacoustic, electronic, minimalist music, silent, indeterminate, conceptual, sound poetry, free jazz, field recordings, sound art, etc. Participant au comité de lecture de la revue TACET Printemps 2011 TACET est une nouvelle revue de recherche dédiée aux musiques expérimentales. À parution annuelle et trilingue (français, anglais et allemand), elle a pour ambition de créer un espace de réflexion interdisciplinaire et international sur ces musiques, comprises dans leur diversité esthétique : de la noise à l’improvisation, en passant par l’électroacoustique, l’électronique, les musiques minimalistes, silencieuses, indéterminées, conceptuelles, la poésie sonore, le free jazz, les field recordings, l'art sonore, etc. http://www.festival-meteo.fr/documents/intro_en.html http://www.festival-meteo.fr/documents/intro_fr.html | |
2011-06 / 2011-10(Edit)
COLLECTIVE JUKEBOX 4.04 ARCHIVE 1996-2004 http://collectivejukebox.org/ 24 Jun - 30 Oct. 2011 Le Temps de l'Écoute - Pratiques sonores et musicales sur la Côte d'Azur des années 1950 à nos jours Centre National d'Art Contemporain, Villa Arson, Nice (F) L'art contemporain et la Côte d'Azur - Un territoire pour l'expérimentation, 1951 - 2011 Listening Time - Music and soundart on the French Riviera from 1950 to present Contemporary Art Center, Villa Arson, Nice (F) French Riviera and Contemporary Art - Creation and Art Experimentation, 1951 - 2011 http://www.villa-arson.org/ Exposition collective / Collective Exhibition : w/ Pascal Broccolichi, Vincent Epplay, Jérôme Joy, Ludovic Lignon, Arnaud Maguet, Isabelle Sordage, Gauthier Tassart, Christian Vialard, and also Jean-Pierre Massiéra, Lars Fredrikson, Yves Klein, Thomas Köner, Robert Malaval, Eléonore Bak, Éliane Radigue, Jean Dupuy, Jean-Jacques Lebel, Sun Ra, Soft Machine, The Rolling Stones... | |
COLLECTIVE JUKEBOX 4.04 , http://collectivejukebox.org/ 557 artists, 1487 sound & music works. a project devised and set up by Jérôme Joy and propelled by ICI Editions (Nice). Archive of the Collective JukeBox project (1996-2004), an audio project gathering recordings of sound and music works by more than 500 artists and composers. CJ is neither a playlist, nor a label, nor a personal audiotheque, nor a radio programme, nor a p2p environment, nor a podcast, nor a soundcloud, etc. CJ is a living pool and auditorium for sound and music creation and creators. CJ is a real and very mind-blowing and surprising juke-box machine. « The French composer Jérôme Joy has been concerned with building musical communities and with alternative forms of making music accessible. His "Collective Jukebox" project (started in 1996) involved building a jukebox that could play recordings by experimental musicians from around the world. He then asked people all over the planet to contribute recordings and to let their friends and acquaintances know about his open invitation. He did not curate the recordings; rather, he included everything that was sent to him. He wanted to create a kind of musical "commons," where information from anyone who wanted to participate would be available. The jukebox has been installed in a series of art museums around Europe for the past eight years, where its music is available for the public to hear and explore. Jérôme Joy wants to create a place where people who are interested in listening to newer forms of sonic creativity can easily find that work. Joy's work is an example of a composer trying to establish a new basis for musical and artistic community. » (Warren Burt, "Experimental Music in 2005", In "World Music Today") COLLECTIVE JUKEBOX 4.04 , http://collectivejukebox.org/ 557 artistes, 1487 oeuvres sonores et musicales. Un projet organisé par Jérôme Joy et propulsé par ICI éditions (Nice) Archive du projet Collective JukeBox (1996-2004), un projet audio rassemblant un ensemble d'oeuvres sonores et musicales de plus de 500 artistes et compositeurs. CJ n'est ni une playlist, ni un label, ni une audiothèque personnelle, ni un programme radio, ni du p2p, ni du podcasting, ni un soundcloud, etc. CJ est une plate-forme et un auditorium pour la création musicale et sonore. CJ est un véritable, surprenant et très décoiffant juke-box. Le Collective JukeBox est un projet audio qui a débuté en 1996 et s'est clos en 2004. Actif durant ces années en tant que collection dynamique d'oeuvres sonores et musicales modérée par leurs auteurs, ce projet est présenté aujourd'hui en tant qu'archive à l'occasion de l'exposition de l'été 2011, "Le Temps de l'écoute", au centre d'art de la Villa Arson, puisque depuis la version précédente présentée en 2004 le contenu de machine juke-box est complet (100 cds). Cette version 4.04 du projet présente et donne l'accès à l'intégralité des oeuvres qui ont contribué au projet collectif depuis 1996. Villa Arson Nice 20 av. Stephen Liegeard 06105 Nice Cedex 2 http://collectivejukebox.org/ http://www.villa-arson.org/ http://www.artcontemporainetcotedazur.com/programmation/l-exposition-historique/villa-arson/ |
(double-click the picture to play the video) (the audio excerpt is a work by Claire Laronde) |
Collective JukeBox 4.04 An archive (1996-2004) 557 artists 1487 sound & music works a project devised and set up by Jérôme Joy and propelled by ICI Éditions (Nice) Courtesy of frac paca Collective JukeBox is a free open audio "workspace" which began in 1996. Since the beginning, the project has taken different forms - from audio compilation to audio events, and since '98 to the development of a ‘networked’ juke-box project based on the concept of a "co-op system server" in parallel to the present "sound system" juke-box machine interface. The project was continuously evolving with different public interfaces ‘connected’ to the self-managed database (such as an audio repository). Its development and managing environment is based on a "groupware" and collective principle. As one goes along, the database is offering audio contents continuously updated and fed with the help of this co-op and ‘social’ system ("materialized" by the server's engine and the juke-box machine). This content can be easily extended to other interfaces such as an online free audio database, for instance. The contents are solely dependent on the participants, identified or unidentified, deliberately and intentionally. (From Dorothee Richter, "Kompilationen & Databases", Kunstlerhaus Bremen, 2003) |
2011-06 / 2011-10(Edit)
Asymphonie monoton silence (2011) performance/installation Christian Vialard Film projeté et composition sonore, 40’ Photo : Villa Arson / J. Brasille For the exhibition Le Temps de l'Écoute (Listening Time) at Villa Arson, Christian Vialard is proposing a re-interpretation of the "Monoton Symphony" by Yves Klein. Along several months, Christian Vialard filmed and recorded twenty musicians playing a "D" at their home. Each performance lasts 20 minutes followed by a 20-mn silence. The final work is the sound mix and the video projection of all the musicians (5 by 5) playing "together". Musicians : Catriona Shaw, Fred Bigo, Mimosa Pale, Tim Gane, Eddie Ladoire, Bertrand (Year of no light), Jérôme (Year of no light), Johan (Year of no light), Mathieu (Year of no light), Pierre (Year of no light), Emmanuel (Noir Prod), Poil, Jérôme Joy, Gauthier Tassart, Arnaud Maguet, Vincent Epplay, Richard Prompt, Philippe Fernandez Pour l'exposition "Le Temps de l'Écoute", Christian Vialard propose une réinterprétation de la Symphonie Monoton de Yves Klein. Durant plusieurs mois, Christian Vialard a enregistré et filmé chez eux une vingtaine de musiciens jouant un "Ré" sur une durée de 20mn suivie de 20mn de silence. L'œuvre finale est le mixage son et la projection vidéo des parties jouées par les musiciens. 24 Jun - 30 Oct. 2011 Le Temps de l'Écoute - Pratiques sonores et musicales sur la Côte d'Azur des années 1950 à nos jours Centre National d'Art Contemporain, Villa Arson, Nice (F) L'art contemporain et la Côte d'Azur - Un territoire pour l'expérimentation, 1951 - 2011 Listening Time - Music and soundart on the French Riviera from 1950 to present Contemporary Art Center, Villa Arson, Nice (F) French Riviera and Contemporary Art - Creation and Art Experimentation, 1951 - 2011 http://www.villa-arson.org/ Exposition collective / Collective Exhibition : w/ Pascal Broccolichi, Vincent Epplay, Jérôme Joy, Ludovic Lignon, Arnaud Maguet, Isabelle Sordage, Gauthier Tassart, Christian Vialard, and also Jean-Pierre Massiéra, Lars Fredrikson, Yves Klein, Thomas Köner, Robert Malaval, Eléonore Bak, Éliane Radigue, Jean Dupuy, Jean-Jacques Lebel, Sun Ra, Soft Machine, The Rolling Stones... http://www.villa-arson.org/ http://www.artcontemporainetcotedazur.com/programmation/l-exposition-historique/villa-arson/ http://www.villa-arson.org/index.php?option=com_content&view=article&id=262%3Ale-temps-de-lecoute&catid=100&Itemid=172&lang=fr | |
http://cvia.net/index.php?/works/-asymphonie-monoton-silence/ |
(double-click the picture to play the video) |
2011-07(Edit)
A paper on Telemusic and NetMusic by Cynthia Khattar Concerto en Réseau Majeur HÉMISPHÈRES, La Revue Suisse de la Recherche et de ses Applications / Edited by University of Applied Sciences Western Switzerland éditée par Haute École Spécialisée de Suisse Occidentale HES SO "En jouant ensemble depuis différents lieux, des musiciens inventent des orchestres délocalisés et suscitent de nouveaux modes de création. Jules Verne en rêvait, internet l’a fait. En 1875, l’écrivain français envisageait, dans un texte intitulé Une ville idéale en l’an 2000, la possibilité d’un concert en réseau: «Pianowski, jouait à Paris, à la salle Hertz; mais au moyen de fils électriques, son instrument était mis en communication avec des pianos de Londres, de Vienne, de Rome, de Pétersbourg et de Pékin. Aussi, lorsqu’il frappait une note, la note identique résonnait-elle sur le clavier de ces pianos lointains, dont chaque touche était mue instantanément par le courant voltaïque!» Ce scénario imaginaire est désormais devenu une réalité. Grâce aux nouvelles technologies, de plus en plus de musiciens séparés géographiquement expérimentent le champ des possibilités offertes par la «télémusique»." (Cynthia Khattar) | |
Réf: Khattar, Cynthia. 2011. Concerto en Réseau Majeur. In Hémisphères, La Revue Suisse de la Recherche et de ses Applications, Vol. 1, L'Intelligence des Réseaux. pp. 62-63. Haute École Spécialisée de Suisse Occidentale HES SO, University of Applied Sciences Western Switzerland (Ed.). 2011. → Download the article / Télécharger l'article http://www.revuehemispheres.com/ |
2011-06-21(Edit)
J MEETS J performances & installations collaboration Jean Dupuy - Jérôme Joy 21 Jun 2011 Fête de la Musique - Le Temps de l'Écoute Centre National d'Art Contemporain, Villa Arson, Nice (F) Contemporary Art Center, Villa Arson, Nice (F) http://www.villa-arson.org/ Performances & concerts : w/ L'orchestre Inharmonique de Nice (LOIN) (Gauthier Tassart), Jean Dupuy / Jérôme Joy (Performances), BARON OUFO (Drone Music, avant doom, post voodoo), David Fenech & Jac Berrocal (Jazz experimental), Super Reverb (Rock electro psyche), Les Playboys (Garage 60's) 24 Jun - 30 Oct. 2011 Le Temps de l'Écoute - Pratiques sonores et musicales sur la Côte d'Azur des années 1950 à nos jours Centre National d'Art Contemporain, Villa Arson, Nice (F) L'art contemporain et la Côte d'Azur - Un territoire pour l'expérimentation, 1951 - 2011 Listening Time - Music and soundart on the French Riviera from 1950 to present Contemporary Art Center, Villa Arson, Nice (F) French Riviera and Contemporary Art - Creation and Art Experimentation, 1951 - 2011 http://www.villa-arson.org/ Exposition collective / Collective Exhibition : w/ Pascal Broccolichi, Vincent Epplay, Jérôme Joy, Ludovic Lignon, Arnaud Maguet, Isabelle Sordage, Gauthier Tassart, Christian Vialard, and also Jean-Pierre Massiéra, Lars Fredrikson, Yves Klein, Thomas Köner, Robert Malaval, Eléonore Bak, Éliane Radigue, Jean Dupuy, Jean-Jacques Lebel, Sun Ra, Soft Machine, The Rolling Stones... | |
PERFORMANCES & INSTALLATIONS - JEAN DUPUY / JÉRÔME JOY Jean Dupuy & Jérôme Joy : two performances and a sound installation : - Paris-Bordeaux : a sound immersion into a train sound recording (made in 1972) - Concert de Clous : a "concert" with nails and bolts ; an ensemble of performers will play a very noisy concert in the grand hall of Villa Arson - Concert de Secondes (Seconds concert) : a sound installation with 20 small clocks with written and drawn discs, and amplified with the help of transducers and loudspeakers ; 20 revolutions and whirrings. About Jean : Jean Dupuy started his artistic career as a painter but shifted his practice when he moved from France to New York in 1967. Dupuy experimented with new technologies, and soon became a prominent figure in the Art and Technology movement. In 1968 he participated with an inventive sound, light and color installation, Heart Beats Dust, in the landmark exhibition The Machine as Seen at the End of the Mechanical Age at The Museum of Modern Art in New York. In the early 1970s Dupuy started performing collectively with other New York artists, and his loft at 405 East 13th Street turned into a center for these performances. Dupuy also arranged similar events at the Whitney Museum, the Kitchen and the Judson Church. During his time in New York, which lasted until the early 1980s, Dupuy collaborated with over 200 artists, as an organizer of events and as an artist. Dupuy describes his experiences from these years in the book Collective Consciousness: Art Performances in the Seventies (1980). In the late 1970s Dupuy began a close friendship with George Maciunas, and became loosely associated with the Fluxus group. Over the last two decades he has devoted himself to the study of anagrams, and has published some twenty books on the subject. http://www.eai.org/artistBio.htm?id=7344 http://www.loevenbruck.com/ PERFORMANCES & INSTALLATIONS - JEAN DUPUY / JÉRÔME JOY PARIS BORDEAUX / Jean Dupuy, Jérôme Joy (2011), Performance Entre installation et performance, Paris Bordeaux propose une expérience sonore physique et l'utilisation de l'énergie sonore sous la forme de la diffusion spectaculaire de quelques minutes d'un fragment retrouvé de l'œuvre originelle éponyme de Jean Dupuy (qui consistait en une installation audio-visuelle réalisée en 1972), cette dernière ayant été détruite accidentellement il y a plusieurs années. À l'époque, cette ligne SNCF était la plus rapide de France reliant les deux villes en 4h16. CONCERT DE CLOUS 1990-2011/ Jean Dupuy, Jérôme Joy (2011), Performance Avec la participation de l'Orchestre Inharmonique de Nice (LOIN) rassemblé par Gauthier Tassart, cette performance sonore utilise le principe de l'installation 1990 de Jean Dupuy. Mêlés au public, une cinquantaine de performeurs sont placés sur le grand le hall de la Villa Arson. Chacun tient un gros clou dans sa main et le lâche selon un temporalité orchestrée par Jérôme Joy. CONCERT DE SECONDES/ Jean Dupuy, Jérôme Joy (2011), Installation sonore Une vingtaine de systèmes d'horloges est disposée sur un mur. Chaque système porte à la place des heures et des aiguilles un disque en carton (dessiné, écrit) fixé sur l'axe de l'horloge. Les secondes s'égrenant, les disques tournent lentement. Chaque système d'horloge est amplifié à l'aide d'un micro-contact et de haut-parleurs. L'ensemble produit un "bruissement" de l'égrénement des horloges ensemble comme concert à écouter et des révolutions continues à regarder. A propos de Jean Dupuy : http://fr.wikipedia.org/wiki/Jean_Dupuy_(artiste) http://documentsdartistes.org/artistes/dupuy/ http://www.semiose.com/galerie/artistes/Jean_Dupuy/Semiose-J.Dupuy_eng.pdf Jean Dupuy, après des études en France, rejoint New York en 1967 pour trouver le dynamisme d’une scène artistique en révolution et de nouvelles possibilités dans les domaines de la performance, de la vidéo, de l’expérimentation de l’objet et des conceptions de l’art. Son travail est internationalement reconnu, il coopèrera avec nombre d’artistes majeurs, G. Maciunas, Simone Forti, Laurie Anderson (...). Villa Arson Nice 20 av. Stephen Liegeard 06105 Nice Cedex 2 http://collectivejukebox.org/ http://www.villa-arson.org/ http://www.artcontemporainetcotedazur.com/programmation/l-exposition-historique/villa-arson/ Photo : Villa Arson / J. Brasille |
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2011-06-04(Edit)
MEGAPHONIES Radiophonic Creation Day, June 4 2011 International Radiophonic Creation Day is a biennal event honouring radio creation on its widest sense : soundscape, Hörspiel, radio drama, experimental music, various sounds... | |
In 2009, the non-profit organization JEL invited 86 artists and radio stations from 18 different countries to help broadcast 24 hours-worth of unique and original works for radio. And on May 23rd of that year, the first Radiophonic Creation Day was broadcast simultaneously on 17 FM and internet radio stations the world over, from New York to London, from Lisbon to Zaragoza, all to considerable critical acclaim. Radiophonic Creation Day on 4th June 2011 promises another twenty-four hours of unique and exclusive broadcasting simultaneously going out on stations all over the globe. For this occasion my piece, Megaphonies, realized on 1997, will be broadcast. La journée internationale de la création radiophonique est une biennale mettant à l’honneur la création radiophonique au sens large : paysages sonores, Hörspiels, fictions, musiques expérientales, ovnis sonores etc... Le 4 juin 2011 aura lieu la deuxième édition de la Journée de la création radiophonique. Une programmation de 24h dédiée à la création radiophonique. Le samedi 4 juin 2011 entre 00h et 00h, la programmation de 24h constituée par nos soins et avec vos pièces sera diffusée en même temps sur de nombreuses radios à travers le monde. A cette occasion, ma pièce intitulée Mégaphonies réalisée en 1997 sera diffusée. http://www.shakerattleroll.org/ |
2011-05-16(Edit)
NMSAT paper is included in a selection, Top Ten's Editor of Contemporary Music Review, to be promoted by Routledge CONTEMPORARY MUSIC REVIEW Editor’s Top Ten | |
Andrew Blake. “’Wort oder Ton’? Reading the Libretto in Contemporary Opera.” Vol. 29, No. 2, April 2010, pp. 187-199. Yayoi Uno Everett. “Calligraphy and Musical Gestures in the Late Works of Chou Wen-chung.” Vol. 26, Nos. 5/6, October/December 2007, pp. 569-584. Jessica A. Grahn. “Neuroscientific Investigations of Musical Rhythm: Recent Advances and Future Challenges.” Vol. 28, No. 3, June 2009, pp. 251-277. Jérôme Joy. “Networked Music & Soundart Timeline (NMSAT) Excerpts of Part One: Ancient and Modern History, Anticipatory Literature, and Technical Developments References.” Vol. 28, Nos. 4/5, August/October 2009, pp. 449-490. Maria Rosa De Luca (trans. Chantal Howell). “From Carillons to Carillon: A Study of Clementi’s Infinite ‘Mechanisms’.” Vol. 28, No. 6, December 2009, pp. 515-535. Pedro Rebelo. “Notating the Unpredictable.” Vol. 29, No. 1, February 2010, pp. 17-27. Örjan Sandred. “Approaches to Using Rules as a Composition Method.” Vol. 28, No. 2, April 2009, pp. 149-165. Mathias Spahlinger, “this is the time of conceptive ideologues no longer” Vol. 27, No. 6, December 2008, pp. 579-594. Frances-Marie Uitti. “Interview with Willem de Ridder.” Vol. 25, Nos. 5/6, October/December 2006, pp. 461-465. Miriama Young. “Scratch and Mix: Sampling the Human Voice in the Metaphorical Phonograph.” Vol. 29, No. 3, June 2010, pp. 337-345. http://www.tandf.co.uk/journals/titles/07494467.html http://turbulence.org/networked_music_review/2010/01/05/network-performance-issue-of-contemporary-music-review-out-now/ |
2011-05-13(Edit)
FESTIVAL ELECTROPIXEL 2011 Open colloquium with lectures and presentations by Olivier Lussac, Jérôme Joy, Joachim Pfeufer, Jean Cristofol and Fabrice Gallis [2] [3]. http://www.electropixel.org/ http://www.apo33.org/electropixel/ | |
Digital art festival centered around the experimental transversal practices, crafts and the relationship between avant-garde codes and art. ElectroPixel is aimed towards becoming an international festival that offers a space of exchange, experimentation and development for both programmers, tinkerers, inventors of all stripes, artists (audio, visual, music, art, interactive) using new technologies in their creation. Apo33 would like to engage in an open dialogue with the Nantes Contemporary arts and artists' community with this festival and reflect the diversity of these critical practices locally, nationally and internationally. Festival des cultures et pratiques électroniques libres, du 12 au 14 mai 2011 Festival intermédia et d’art électronique expérimental centré autour des pratiques transversales, bricolage, arts plastiques et réflexions théoriques aux limites des relations entre code, art et société. Organisé par Apo33, Nantes Vendredi 13 mai, 14h-18h, Colloque Ile de Versailles, Nantes Conférences avec Olivier Lussac, Jérôme Joy, Joachim Pfeufer, Jean Cristofol et Fabrice Gallis [2] [3]. |
2011-03 / 2011-04(Edit)
MUSIQUES POPULAIRES RECOMPOSÉES (SET OF RE-COMPOSED FOLK TUNES) Electroacoustic series of sampled live instrumental music. Folk tunes and forgotten music are borrowed, modified, rearranged and rewritten to obtain new music (a poly-music). The idea and intention by working with existant music works and styles are oriented by the still present & living practice of cover and reappropriation of popular and easy tunes and songs. Like choruses, airs and songs, these works could be daily whistled or hummed and still remain in head. One aim could be to play the resulted orchestral compositions with an instrumental ensemble or orchestra, or eventually for brass band, marching band, pit orchestra or skiffle band. Série d'œuvres électroacoustiques composées à partir de musiques instrumentales live, existantes et échantillonnées. Ici, des musiques et airs populaires ou traditionnels sont empruntés, modifiés, ré-arrangés et ré-écrits afin d'obtenir de nouvelles musiques (des poly-musiques ?). Still in progress (Travail en cours) → Continue reading / En savoir plus | |
Preview listening and broadcast on the podcasting and streaming WebSYNradio : 7 - 14 Apr. Many thanks to Dominique Balaÿ and the Droits de Cités team. http://droitdecites.org/2011/04/02/jerome-joy-sur-websynradio-7-14-avril/ http://droitdecites.org/websynradio/ | |
Excerpts / Extraits :
Musiques Populaires Recomposées (Set of Re-composed Folk Tunes) (2011)
1. Nearer my God to Thee (Hommage à Gavin Bryars) | Dur: 12mn54 |
2. An Raibh Tú Ag an gCarraig ? (Irish tunes) | Dur: 9mn25 |
→ Listen to the complete set (71mn) / Écouter l'ensemble de la série (71mn)
2011-01-13(Edit)
NOCINEMA.ORG @ SPEED SHOW vol.5: ‘Open Internet’ Welat Internetcafe, 12 Rue d’Enghien, Paris An event curated by Aram Bartholl, Marie Lechner & Anne Roquigny and by F.A.T. Free Art Technology http://fffff.at/speed-show-5/ http://nocinema.org/ | |
Participating artists: Anonymous, Jean-Baptiste Bayle, Christophe Bruno & Samuel Tronçon, Claude Closky, Marika Dermineur, Caroline Delieutraz, Constant Dullaart, JODI, Jérôme Joy & nocinema.org, Tobias Leingruber, Aymeric Mansoux & Dave Griffiths & Marloes de Valk, Albertine Meunier, Geraldine Juarez feat. M.I.A., Evan Roth, Systaime, VideOdrome mailing list, La Quadrature du Net (Jérémie Zimmermann). We are very pleased to present an exquisite selection of internationally-known artists at SPEED SHOW vol.5 ‘Open Internet’ – Paris. A wide range of brand new art works created especially for ‘Open Internet’ discuss the current impact of Internet pop culture, open source, minimal amateur and radical options of the Open Internet. A combination of excellent Paris-based, internationally-know artists and restless Open Internet advocates form the perfect base for a promising opening night at the awesome Welat cyber cafe Paris. — (Aram Bartholl 2011) Nous sommes très heureux, pour le SPEED SHOW vol.5 ‘Open Internet’ – Paris, de présenter une brochette d’artistes internationaux avec un éventail de pièces récentes, dont certaines créées spécialement pour “Open Internet “. Elles interrogent l’impact de la culture pop du réseau, de l’open source, des pratiques amateurs et des engagements radicaux pour l’Internet ouvert. Un assortiment d’excellents artistes français et internationaux couplés à de fervents défenseurs du libre sont les ingrédients d’une soirée prometteuse au sympathique cybercafé Welat. — (Aram Bartholl 2011) |
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