ARCHIVES 2010(Edit)
Poursuivre la lecture des archives / Continue reading the archives :
→ ▼ PAST EVENTS/ARCHIVES : — 2024 — 2023 — 2022 — 2021 — 2020 — 2019 — 2018 — 2017 — 2016 — 2015 — 2014 — 2013 — 2012 — 2011 — 2010 — 2009 — 2008 — 2007 — 2006-1982 —
- ► ARCHIVES 2010
2010-12-03(Edit)
Soundpocket book review by Robin Peckham On Kunsthalle Kowloon website http://kunsthallekowloon.org/archives/547 Published in LEAP (The Bilingual Art Magazine of Contemporary China) Vol. 1 No. 6, December 2010 http://leapleapleap.com/ | |
Abstract : « There has been a surprising resurgence of interest in sound art in Hong Kong over the past few years, spurred by a combination of factors from a strong research program in certain university departments to the fact that the event-based form of many sound exhibitions suits the transient cycle of artists circulating through the city. (...) Aroundsound emphasizes not sound art as we know it but rather “sound-in-art and sound-as-art,” or “listening-to, listening-before, and listening-after,” and this volume likewise contains a range of ideas in at least four languages, all packaged in a flawlessly translated, edited, designed, and printed container. (...) In a lengthy text from Jerome Joy, himself a performer in the festival, we find a more analytical text that offers a healthy reprieve in its historical and theoretical contextualization of multiple performance events, while Felix Hess similarly offers a narrative of his own arrival at sound practice through science, theory, and personal experience. (...) » (This was written by Robin Peckham. Posted on Friday, December 3, 2010, at 19:51)
→ Continue reading / Lire l'article original
2010-11-19(Edit)
NOCINEMA.ORG Co-Improvisation Magali Babin & Emmanuelle Gibello Festival HTMLLES, Montréal (CAN-QC) - Centre Oboro - 4001, Rue Berri - Nov, 19, 2010 - 7:00 pm http://www.oboro.net/ http://www.htmlles.net/ http://www.studioxx.org/ http://nocinema.org/ ' | |
Audio-visual performance - Magali Babin & Emmanuelle Gibello play a live and improvised soundtrack on nocinema : while the automatic sequence of live webcams are projected on a screen, Magali plays with audiomix (an aleatoric online mixtable which plays sound sent by all nocinema members on the server) and Emmanuelle interprets with her own analogical sequencer and score, sound recordings and samples she has selected. A special performance for nocinema.org.
Une performance de co-improvisation audio-visuelle - Magali Babin & Emmanuelle Gibello joue en direct une bande-son sur nocinema : pendant que les séquences d'images video webcam en direct sont projetées sur un écran, Magali joue avec audiomix (une table de mixage aléatoire et en ligne qui joue les sons envoyés sur le serveur par tous les participants au projet nocinema) et Emmanuelle interprète, à partir du séquenceur et de ses partitions analogiques, ses propres phonographies et échantillons sonores. Une performance unique avec nocinema.org.
http://www.htmlles.net/2010/projects/co-improvisation-avec-nocinema-org/
http://www.htmlles.net/2010/artists/magali-babin/
http://www.htmlles.net/2010/artists/emmanuelle-gibello/
2010-11(Edit)
Une sélection de 16 enregistrements de projets réalisés durant les cinq dernières années pour les événements Art's Birthday (Anniversaire de l'Art - Fête Permanente de l'Art). Sobralasolas! ep.2 est une commande de la DeutschlandRadio Kultur pour Art's Birthday en janvier 2010. L'épisode 2 de Sobralasolas ! consistait en une performance en réseau des artistes de ce groupe créé en 2007. Ceux-ci pour cette occasion et pour la création de cet épisode ont joué en direct à distance : DinahBird (Paris), Kaffe Matthews (Londres), Björn Eriksson (Solleftea, Suède), Caroline Bouissou (Marseille), Emmanuelle Gibello (Paris), Jérôme Joy (Berlin). Simultanément diffusé en hertzien sur la radio allemance DRK et en satellite sur le réseau européen des radios EBU, Sobralasolas! ep.2 a été joué et mixé en direct devant un public au Pfefferberg Haus 13 à Berlin dans le cadre du festival Ohrenstrandl, telle une performance radiophonique en réseau, improvisée et composée en direct par les membres du groupe distribués géographiquement et reliés par Internet. Un extrait enregistré de cette performance est publié sur ce cd.
http://sobralasolas.org/
http://artsbirthday.ebu.ch/
http://www.artsbirthday.net/2010/
http://arsacustica.wordpress.com/arts-birthday-cd/
2010-10-04 & 10-05(Edit)
PROGRAMME :
Alvin Lucier, Ever Present (2002)
Gerhard Stäbler, Fallzeit (1997)
Robin Hoffmann, Œhr (2006)
Jérôme Joy, Plus /Moins +/- (2001)
Alvin Lucier, Silver Streetcar for the Orchestra (1988)
Karlheinz Stockhausen, Flautina (1989)
Uwe Rasch, kluft (2002)
Michael Maierhof, Shopping4 (2005/06)
Hauke Hader, 320bpm "Why Beats?" (1991)
Plus/Moins (2001) is an instrumental music work combining improvisation and composition, instrumental live sounds and recorded sounds. It was commissioned by the Proxima Centauri Ensemble in 2001.
Plus/Moins est une oeuvre de musique instrumentale combinant improvisation et composition, sons live instrumentaux et sons enregistrés. Elle a été commandée par l'Ensemble Proxima Centauri en 2001.
http://www.ohton.de/3000.htm
http://www.ohton.de/info/imdialogherbst2010.htm
http://www.lambertihof.de/index.php?id=5
http://www.sendesaal-bremen.de/
https://www.sendesaal-bremen.de/index.php?id=3
2010-10(Edit)
《Around 聽在》
A collection of artists and critics’ ear-witness accounts of Around sound art festival 2009, and their latest reflections on “sound art” and listening.
集合多位藝術家及藝評人對香港首個聲音藝術節的聽証及他們對「聲音藝術」及聆聽的想法
Contributing writers: Akio Suzuki 鈴木昭男, Black 素黑 , Carlo Fossati , Cédric Maridet , Dajuin Yao 姚大鈞, Edwin Lo 羅潤庭, Eugene Tan, Felix Hess, Jérôme Joy, Kawai Shiu 蕭家偉, Lau Gukzik 劉掬色, Mike Cooper, William Lane, Yan Jun 顏峻.
370 pages + 1 CD of 12 recordings (75’42’’).
《Around 聽在》is the first book published by soundpocket, a registered charity promotes sound art and its research and education in Hong Kong. The title of this book is derived from Around sound art festival 2009 – a festival of listening and the first of its kind in Hong Kong. Artists, curators, critics and musicians contribute 16 essays on listening in less noticed places in Hong Kong like Motat on Lamma Island, empty public housing estates in Wong Chuk Hang, and listening to frogs and rivers, listening to distance. The book includes a CD with 12 recordings of site-specific works presented in the festival.
http://www.soundpocket.org.hk/
http://www.soundpocket.org.hk/site/?p=487
2010-09(Edit)
Orient-Express Remix To be confirmed : SLICK10, contemporary art fair, 21-24 Oct. Paris Palais de Tokyo & Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris | |
DVD remixed is a video series proposed by Stephan Barron. He invited electronic & electroacoustic music composers in order to remix his video works realized during along the 80's-90's period : Roger23, Lawrence English, Jérôme Joy, Klare X Lanson, James Taylor (Swayzak), Denis Dufour, Stéphan Mathieu.
Stéphan Barron édite une série de 14 vidéos avec deux bandes sonores : l'originale, et une version remixée par un musicien électro ou électroacoustique : Roger23, Lawrence English, Jérôme Joy, Klare X Lanson, James Taylor (Swayzak), Denis Dufour, Stéphan Mathieu.
http://www.dvdremix.org/
http://www.dvdremix.org/remixes_F/ORIENT_EXPRESS_REMIX/orient_express_remix.htm
http://www.dvdremix.org/pub/index.html
2010-09(Edit)
Lascaux2.org (1999) a MSt thesis by Calypso Lejeune Université de la Sorbonne-Paris | |
In the frameworks of her MSt Master of Studies in Art History at Université de la Sorbonne-Paris, Calypso Lejeune presented her postgraduate thesis on the e-exhibition Lascaux2 (realized at the Art Center of Villa Arson in Nice in 1999). I hope to publish it in next weeks on the lascaux2 website.
Dans le cadre de son cycle d'étude en Master 1 Histoire de l'Art à l'Université de la Sorbonne-Paris, Calypso Lejeune a présenté son mémoire de fin d'études consacré à l'e-exposition Lascaux2 réalisée au centre d'art de la Villa Arson à Nice en 1999.J'espère pouvoir le publier dans les prochaines semaines sur le site web de Lascaux2.
2010-09 LOCUS SONUS(Edit)
Interview Peter Sinclair & Jérôme Joy Locus Sonus, Un Monde de Sons par/by Maxence Grugier in MCD (Musiques et Cultures Digitales) no. 60, sept-oct 2010 | |
http://www.digitalmcd.com/
http://www.digitalmcd.com/articles/articles.php?idarticle=944&idsupport=340
2010-07 LOCUS SONUS(Edit)
Locustream Promenade installation Locus Sonus, île du Frioul, Festival MIMI, Marseille (F) Locustream Promenade is a sound art installation composed of sonic beams (10 parabolic dishes equiped with sound speakers and small computers). The parabolas are suspended in the public space in such a way that a visitor only hears the sound from the beam when he or she is directly underneath it. Each beam plays a different stream from the Locustream project. The live streamed sounds are soundscapes coming from remote locations through the Internet. The space where the paraboles are hung is virtually connected to geo-distant spaces. By moving from one beam to another the audience walks through audio windows opening out onto a worldwide soundscape. Invited to take part in this experience the listener becomes conscious his or her immediate surroundings in a new way, perception of the local audio environment is modified. The Promenade is situated along a small footpath between the cliffs and a boatyard & the streams mix with the ambient waterfront sounds. Visitors can consult an automatically updated webpage, which indicates which stream is playing where by scanning a QR code at the beginning of the installation with a mobile phone. The webpage gives access to the same information as on the soundmap, you can check it out there : http://locusonus.org/promenade Explore the Locustream soundmap and listen to the open microphones : http://locusonus.org/soundmap/ | |
Locustream Promenade est une installation / dispositif d'écoute comprenant la dissémination de 10 « douches sonores » dans l'espace public. Ce projet repose sur le système évolutif de "microphones ouverts" placés dans le monde entier et qui envoient, chacun, en permanence et en direct un flux sonore par «streaming » (émis et relayé sur le réseau Internet). Ces paysages sonores transmis à distance sont écoutés en temps réel sur le dispositif lorsque l'auditeur/spectateur se place sous chaque parabole. L'installation permet une autre écoute et conscience de son environnement sonore. Cette perception par l'écoute est à la fois discrète et singulière, dans le sens où peuvent se cristalliser tout au long de la présentation de l'installation, des pratiques individuelles et partagées d'auditeur. Locustream Promenade devient une sorte de caisse de résonance ou une membrane, vibrant aux variations sonores géo-distantes, sur le principe des relations et des interconnections d'espaces entre chaque lieu où est placé un microphone. En tant qu'écoutants des streams, nous devenons reliés sensoriellement à ces lieux éloignés et nous ouvrons des potentiels d'imaginaires que nous projetons sur ces espaces distants que nous ne pouvons ni pénétrer ni traverser sauf par l'écoute. La Promenade est installée au-dessus d'un petit sentier entre les falaises et le chantier naval. Les streams se mélangent avec les bruits du front de mer. Les visiteurs peuvent consulter une page web, automatiquement mise à jour, qui indiquent la provenance de chaque stream. Il suffit de scanner un code QR à l'entrée de l'installation avec un téléphone mobile. Cette page web donne accès aux informations qui figurent sur la Locustream Soundmap : http://locusonus.org/promenade/ Visitez la carte sonore Locustream et localisez les microphones ouverts : http://locusonus.org/soundmap/ |
http://locusonus.org/w/index.php?page=Prod+%3E+2010+-+MIMI
http://mimi2010.amicentre.biz/wordpress/
http://www.poptronics.fr/Nicolas-Frespech-retour-de-Lift
2010-06-16(Edit)
Web interludes with live streaming webcams and sound mix (1999/2010)
http://www.nocinema.org/
http://www.galerieverticale.com/
2010-06-16(Edit)
http://www.magalibabin.com/
http://www.nocinema.org/
2010-06(Edit)
http://www.shakerattleroll.org/
2010-05(Edit)
MUSIQUE EN RESEAU Wikipedia article | |
This article is the first version of an ongoing and complete study : "Introduction to an History of Telemusic".
Cet article sert de base pour un texte en cours d'écriture : "Introduction à l'Histoire de la Télémusique".
http://fr.wikipedia.org/wiki/Musique_en_reseau
2010-05(Edit)
Intermédialités, no. 13, Printemps / Spring 2009
Programmer
avec des textes de / with texts by:
Suzanne Leblanc, Francis Dagenais, Michelle Kuo, Jérôme Joy, Pierre Côté / Jean Pierre Goulette & Sandra Marques, David Tomas, Jérôme Segal et Ruedi Baur.
A long version of this essay will be published next year in the Locus Sonus NMSAT (Networked Music & SoundArt Timeline).
http://jeromejoy.orgl/dwl/2010_Joy_UneEpoqueCircuit.pdf
http://www.intermedialites.ca/
http://jeromejoy.org/files/papers/2010_pub_programmer.pdf
2010-04(Edit)
NOCINEMA.ORG a paper by Magali Babin CIAC Magazine - Montréal No. 36 - Sons du NET - NET Sounds | |
Nocinema.org est une application en ligne développée par Jérôme Joy rassemblant plusieurs auteurs audio provenant de la France, du Canada et du Japon : Dinah Bird, Christophe Charles, Yannick Dauby, Jérôme Joy, Luc Kerléo, Alain Michon, Chantal Dumas, Emmanuelle Gibello, Jocelyn Robert et moi-même. Afin d’approfondir le sujet de la présence essentielle du son à l’intérieur du concept nocinema, j’ai créé des entrevues composées de questions ciblées pour Jérôme Joy ainsi que pour ses complices, membres du collectif nocinema.org. Ce commentaire, sous forme de réponses aux entrevues réalisées avec les artistes, permet également de refléter l’importante dimension collective de ce projet.
http://www.ciac.ca/magazine/archives/no_36/index.html
http://www.nocinema.org/
2010-04(Edit)
http://netrooms.wordpress.com/
http://netrooms.wordpress.com/listen-live/
http://www.somasa.qub.ac.uk/~prebelo/netrooms/
2010-03-15/04-06 LOCUS SONUS(Edit)
LOCUSTREAM AUDIO TARDIS Locus Sonus Monaco (MC) - March 15/ April 6, 2010 at Hotel Novotel Festival Printemps des Arts | |
http://locusonus.org/
http://www.printempsdesarts.com/
2010-03-04/05 LOCUS SONUS(Edit)
Symposium LOCUS SONUS #6 Sonification (what, where, how, why) Aix en Provence (F) - March 4/5, 2010 at École d'Art d'Aix en Provence Seminar / Lecture | |
(w/ John Eacott, Atau Tanaka, Victoria Vesna, Scot Gresham Lancaster, Florian Grond, Marty & Wendy Quinn , Jean-Paul Thibaud, Peter Gena, Valentina Vuksic, Roger Malina, Stuart Jones, Jean Cristofol, Peter Sinclair, Jérôme Joy, Alejo Duqué, Scott Fitzgerald, Julien Clauss, Samuel Bordreuil, Angus Carlyle, Jean-Paul Ponthot.'' |
2010-02-07(Edit)
http://www.tokyo-ws.org/english/ —- http://www.tokyo-ws.org/english/archive/2010/01/france-japan-university-exchange-project-double-vision.shtml
2010-02-05(Edit)
CONFERENCE Périgueux (F) - February 5, 2010 at Centre départemental de la Communication Seminar / Lecture | |
« Digital cultural & art amateur practices » —- My lecture focuses on the observations made along a survey concerning "musical amateur practices related to computers - To compose with computer" to which I participated in 2000/2002. This survey gathered a team consisted in sociologists and me. These observations cross also some elements of my 2005 book "LOGS - elements for a social and art emancipation" (co-wrote with Silvia Argüello and edited by editions è®e in Paris), and a series of tof today reflections I'm developing right now in my new paper "A Circuited Era" (next release in March in the Intermédialités journal in Montreal).
"Les pratiques culturelles et artistiques amateurs à l'ère du numérique" —- Il s'agit d'une intervention qui fait suite à ma participation en 2001/2002 à la mission d'étude et d'enquête sur Composer sur ordinateur — les pratiques musicales en amateur liées à l'informatique. Ceci rejoint également les investigations menées dans le livre LOGS - micro-fondements pour une émancipation artistique et sociale que j'ai publié avec Silvia Argüello en 2005 aux Éditions è®e, et les préoccupations qui font partie de mon article Une Époque Circuitée qui sera publié prochainement dans la revue Intermédialités à Montréal.
Séminaire co-organisé par l'Observatoire des Politiques Culturelles (OPC) et l'Agence culturelle Dordogne-Périgord en partenariat avec la Mission d'Observation de la Culture en Aquitaine et l'Institut départemental de développement artistique et culturel de Gironde (Iddac)
http://www.observatoire-culture.net/index.php?id=4&idp=43.1&num=496 —- http://www2.culture.gouv.fr/culture/deps/2008/pdf/dc138.pdf —- http://www.editions-ere.net/projet55
2010-01-22/28(Edit)
Reference Show Artists : Guy Ben-Ner, Kyoko Ebata, Aur√©lien Froment, Nobuhiro Fukui, Nocinema.org (Jérôme Joy, Magali Babin, DinahBird, Christophe Charles, Yannick Dauby, Chantal Dumas, Emmanuelle Gibello, Luc Kerléo, Alain Michon, Jocelyn Robert), Mohsen Makhmalbaf, Peter Watkins.
http://www.tokyo-ws.org/english/ —- http://www.tokyo-ws.org/english/archive/2010/01/france-japan-university-exchange-project-double-vision.shtml
2010-01-17(Edit)
Para-sites radiopera for live streamed and recorded sounds. A network live performance and radio opera for Art's Birthday 2010 in co-production with DeutschlandRadio Kultur and Ohrenstrand, Berlin. With mike-heads : Caroline Bouissou (caroline), DinahBird (bird), Bj√∂rn Eriksson (miulew), Emmanuelle Gibello (miss purple), Jérôme Joy (jerome), Kaffe Matthews (mlle jaune) and with winks from Gregory Whitehead.
Next radio broadcast on January, the 22nd on Deutschlandradio Kultur.
http://www.dradio.de/dkultur/sendungen/artsbirthday/1091796/ —- http://www.pfefferberg-haus13.de/ —- http://www.ohrenstrand.net/programm/100117-2.html
Poursuivre la lecture des archives / Continue reading the archives :
→ ▼ PAST EVENTS/ARCHIVES : — 2024 — 2023 — 2022 — 2021 — 2020 — 2019 — 2018 — 2017 — 2016 — 2015 — 2014 — 2013 — 2012 — 2011 — 2010 — 2009 — 2008 — 2007 — 2006-1982 —