On extended, boundless, vibratory and in-the-now sympathy music
http://jeromejoy.org/
|| NEWS
|| BIO
| SHOWS
| CATALOG
|| PROJE
(C)
TS
| MP3s
| CDs
| VIDEOS
|| BIBLIO
| STUDIES
| DOCUMENTATION
| PH.D.
| EDU
| COLLECTIVE JUKEBOX
| NOCINEMA.ORG
| CONCERTS FILMS
|| AUDITO
| QWAT?
|| home
| contact
|
| 🔎
|
Last changed - French time: 2024/04/18 22:42
>
Recent changes
B
I
U
S
link
image
code
HTML
list
Show page
Syntax
!!!Music for Three or More Pianos or Piano and Tape (February 1964) {br}{br} |t Durée approximative |t |t | |t Dates de composition |t |t 1964| |t Création |t |t 27 janvier 1965, États-Unis, San Francisco Tape Music Center.| |t Dispositif |t |t 2 piano ^[ou plus^] - Dispositif électronique : sons fixés sur support (si un seul piano).| |t Éditeur : |t |t | {br}{br} ---- |t [../files/articles/reich/1964_musicfortwopianos_scoreb.jpg]|t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |tl ''In February 1964 Reich completed his first tape piece using a musical instrument, ''Music for Three Pianos or Piano and Tape'', a work later discarded but significant as a foretaste of his work after 1966. Reich created a cyclic structure of echoed chords, some jazz-derived. The chords played by the first piano are repeated (either exactly or in rolled, broken form, etc.) by the second and third, resulting in a repetition of notes in the same timbre, but without repeating rhythmic patterns or the fixed beat of the thesis piece.{br}{br}—— I did a piece which was influenced, I would say, on the one hand by Bill Evans and on the other hand by Morton Feldman ... and on another hand by Stockhausen's rip-off of Feldman called ''Refrain'', which is long, very beautiful chords hit on mallet instruments or struck on the keyboard ; he had adapted to vibraphones the slowly decaying chordal structures of Morton Feldman. ^[This piece I composed was^] a multiple piano piece performed at the San Francisco Tape Music Center, called ''Music for Three or More Pianos or Piano and Tape''. Basically, it was a series of chords which formed an harmonic progression. It could have been chords for a jazz tune in a sense ... a little darker, a little bit more a la Schoenberg of ''Opus 11'' or ''Opus 19''. The rule was you could play the chord for any duration, you could arpeggiate the chord, you could play parts of the chord, you could make little submelodies out of the chord, but when one of the voices, live or on tape, moved on to the next chord, you moved with it. So you always played over the same notes. I didn't know Morty Feldman's ''Pieces for Four Pianos'', which is a kind of phase piece, but later I saw the resemblance.'' — {small}(Steve Reich, In Talking Music by William Duckworth (c) 1995 by Schirmer Books ISBN 0-02-870823-7, pp. 293-7 — [Source|http://www.o-art.org/history/50s&_60s/Minimalism/Reich/Talk-Reich.html]){/small} | {br}{br}En février 1964, Steve Reich achève sa première œuvre utilisant une bande magnétique et un instrument, ''Music for Three Pianos or Piano and Tape'', une œuvre qui sera plus tard écartée, mais qui reste significative, comme un avant-goût du travail qu'il développera après 1966. Steve Reich crée une structure cyclique d'accords mis en échos, avec une coloration assez jazzy. Les accords joués par un premier piano étaient répétés (soit exactement, soit en léger décalage, soit en brisure, etc.) par un second et un troisième piano, donnant comme résultat des répétitions d'une même note dans le même timbre, mais sans répéter les motifs rythmiques ou la pulsation du jeu de base.{br}{br} —— J'ai fait une pièce qui était influencée, si on peut dire, d'un côté par Bill Evans, et d'un autre, par Morton Feldman... et encore d'un autre côté, par ''Refrain'', une œuvre de Stockhausen qui copiait Feldman, et qui est une pièce longue, avec de beaux accords frappés sur les instruments à maillet ou frappé sur le clavier ; il avait adapté aux vibraphones les structures légèrement décroissantes d'accords de Morton Feldman. Cette pièce que j'avais composé était pour plusieurs pianos ^[une pièce à instruments multiples ou à instruments égaux^] et elle avait été jouée au San Francisco Tape Music Center ; elle s'intitule ''Music for Three or More Pianos or Piano and Tape''. Elle est basée principalement sur une série d'accords qui forment une progression harmonique. D'une certaine manière cela aurait pu être des accords pour un morceau de jazz... un peu plus sombre, et un peu plus alla Schoenberg, celui de l' ''Opus 11'' ou de l'''Opus 19''. Le principe était de jouer un accord de n'importe quelle durée, en arpégiant, ou en jouant que certains éléments de l'accord, ou encore en jouant des sous-mélodies à partir de cet accord, mais quand l'une des voies, jouée ou diffusée, glissait vers l'accord suivant, vous deviez vous déplacer aussi vers cet accord. Ainsi vous jouiez toujours sur les mêmes notes. Je ne connaissais pas à l'époque les ''Pieces for Four Pianos'' de Morty Feldman, qui est une œuvre jouant aussi sur des phasages/déphasages, mais plus tard je me suis aperçu des similarités avec ce que j'avais fait.'' — {small}(Steve Reich, In Talking Music by William Duckworth (c) 1995 by Schirmer Books ISBN 0-02-870823-7, pp. 293-7 — [Source|http://www.o-art.org/history/50s&_60s/Minimalism/Reich/Talk-Reich.html]){/small} {br}{br} |t [../files/articles/reich/1964_musicfortwopianos_score2_611.jpg]|t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |tl {small}{cap}Music for Two or More Pianos{br}or{br}Piano + Tape{br}{br}The nine chords should all be played + in conventional order, as notated. The entire series may be repeated as many times as performers feel appropriate. Chords may be arpeggiated or broken in any way. Performers may remain with any chord for as long as desired, but as soon as any performer moves from one chord to the next, all performers should move on similarly, as soon as possible. Thus, at any given time, all performers will be simultaneously dealing with the same chord. The resulting possibilities of repetition + imitation of single notes, intervals, chords, + melodic fragments may thus be exploited in a relatively free rhythmic context.{br}{br}In addition this piece may be performed by one or more pianos and tape. In this case recordings of the chord series must be made prior to the performance by the performer(s) involved. If possible, recordings should be made of the actual piano(s) to be used in performance.{br}{br}Steve Reich 2/64 {/cap}{/small}| {br}{br} ----
Password
Summary of changes
↓
↑
العربية
Čeština
Deutsch
Schweizerdeutsch
English
Esperanto
Español
Suomi
Français
עברית
Hrvatski
Magyar
Italiano
Nederlands
Português
Português brasileiro
Slovenština
臺灣國語
downloads
> Download mp3s
> Download videos
> Download texts
> Academia.edu
[
Edit
] [
History
]
[UP]
[
List of all pages
] [
Create page
] [
Erase cookies
]
1995/2020 — Powered by
LionWiki 3.1.1
— Thanks to Adam Zivner — webmaster & webdesign : Jérôme Joy — Author : Jérôme Joy — Any material is under copyleft
©
with in-line & in-text attributions —
http://jeromejoy.org/
— Hosted by
nujus.net
NYC since 2007, and by
The Thing
NYC (between 1995-2007 — Thanks to
Wolfgang Staehle and the Thing team
).