On extended, boundless, vibratory and in-the-now sympathy music
http://jeromejoy.org/
|| NEWS
|| BIO
| SHOWS
| CATALOG
|| PROJE
(C)
TS
| MP3s
| CDs
| VIDEOS
|| BIBLIO
| STUDIES
| DOCUMENTATION
| PH.D.
| EDU
| COLLECTIVE JUKEBOX
| NOCINEMA.ORG
| CONCERTS FILMS
|| AUDITO
| QWAT?
|| home
| contact
|
| 🔎
|
Last changed - French time: 2024/04/18 22:40
>
Recent changes
B
I
U
S
link
image
code
HTML
list
Show page
Syntax
!! ŒUVRES {br}{br} ---- ---- !!!Le Tombeau de Carrillo (1966) ---- pour 2 pianos (le 2e en 1/3 de ton), bande magnétique{br}dur : 13mn50{br}Création : 08/09/1966 – Jean-Étienne Marie, Claude Helffer. Mexique, Mexico {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Le Tombeau de Carillo<br>extrait (1)</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/tombeaucarillo1.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> <br><br> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Le Tombeau de Carillo<br>extrait (2)</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/tombeaucarillo2.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br} |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t ''Le Tombeau de Carrillo (1966) is Marie’s crowning achievement, featuring two live pianos in 12TET and 18TET (third tones), with tape of two pianos tuned to fifth and sixth tones. The tape idea helped alleviate portability problems by simply recording the fifth and sixth tone tuned pianos to tape, whereby only one piano, in third tones would need retuning on location. Marie was practical. The work is the second deliberate polymicrotonal piece in history. Le Tombeau is ternary: the A section uses live pianos in half and third tone tuning, while the B section employs sound masses of the fifth and sixth tone tuned pianos, performed in studio and stored on tape.'' — (Polytempic Polymicrotonal Music, Peter Thoegersen, 2012){br}---- | |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t [https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie9.jpg]|t |t |t |t |t '''{cap}{small}Maurice Fleuret{br}In Le Nouvel Obs, n° 116, 1 février 1967, p.39{/small}{/cap}'''| {br}{br}{br} ---- ---- !!!Tlaloc 1 (1967) - Tlaloc 2 (1980) ---- pour orchestre et 3 magnétophones stéréo{br}orchestre : ensemble de bois (3333), ensemble de cuivres (6341), 6 percussions, timbale, 5 claviers et ensemble de cordes{br}dur : 13mn30s (Tlaloc 2, 27mn){br}Création : 28/03/1968 – Orchestre radio-symphonique de Strasbourg, direction Roger Albin. France, Strasbourg{br}Création (avec reprise de Tlaloc 1) : 19/01/1980 – Nouvel orchestre philharmonique de Radio France, direction Peter Eötvös. France, Paris, Maison de Radio France, Perspectives du XXe siècle. {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Tlaloc<br>(concert, enregistrement live, Tlaloc 2, 19/01/1980)</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/tlaloc.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> <br><small><i>Source : Archives personnelles</i></small> {/html} {br} |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t "Les pluies, au Mexique, sont tropicales, c'est à dire d'une rare violence. Qu'il y en ait ou qu'il n'y en ait pas, c'est toujours une catastrophe. Tlaloc est le dieu de ces pluies-là. Jean-Étienne Marie a composé un morceau de musique, intitulé Tlaloc, "accumulation d'événements ponctuels". A cet effet, il a utilisé le triangle de Pascal, qui donne comme on sait les combinaisons des éléments d'un ensemble fini aussi grand qu'on veut. Sachant que l 'ensemble de référence est la n-ième puissance de l'ensemble de base (goutte d'eau = note / silence), on voit tout de suite où ça nous mène. Et à entendre, c'est encore mieux." ([Alain Montesse|http://alain.montesse.voila.net/vct/tlaloc83.htm]){br}---- | {br}{br}{br} ---- ---- !!!Concerto Milieu Divin (1969) ---- pour 2 orchestres et 5 magnétophones stéréo et 16 haut-parleurs{br}orchestre : ensemble de bois (2233), ensemble de cuivres 4330), 4 percussions et ensemble de cordes{br}dur : 28mn30s{br}Création : 26/03/1970 – Orchestre national de l'ORTF, direction Lukas Foss et Boris de Vinogradov. France, Royan, Festival international d'art contemporain de Royan. {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Concerto Milieu Divin<br>(introduction, Présentation)</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/concerto1.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> <br><br> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Concerto Milieu Divin<br>(concert, enregistrement live, 26/03/1970, dur : 27mn30s)</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/concerto2.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> <br><small><i>Source : Archives personnelles</i></small> {/html} {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Concerto Milieu Divin<br>(introduction, Présentation du concert de 1970, Description du dispositif électroacoustique)</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/concerto3.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> <br><small><i>Source : <A HREF="http://www.ina.fr/audio/PHF07009513/jean-etienne-marie-concerto-milieu-divin-creation-mondiale-audio.html" target="_blank">INA</A></i></small> {/html} {br} |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t ''"In Concerto milieu divin, first violins are in sixth tones centered around D above high C. Second violins are incorporating both third and fifth tones centered on A . Violas are fluctuating from third to fifth tones centered on E#. The cellos are fluctuating from quartertones to third tones on B, while the basses are vacillating from third to quartertones centered on pitch D below bass clef. Although microtones are present in other instruments as well, such as a quartertone in the soprano clarinet, the bulk of the polymicrotonal usage is focused on the strings."'' — ''(Polytempic Polymicrotonal Music, Peter Thoegersen, 2012)''{br}---- | |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t {cap}'''Présentation du Concerto Milieu Divin'''{/cap}{br}Fernand Vandenbogaerde, « Des musiques mixtes aux dispositifs électroacoustiques manipulés en direct », in Musique en Jeu, n°8, "Musiques Électro-acoustiques", Septembre 1972, pp.44-49.{br}{small}(''Cliquez les images pour les agrandir - Click to enlarge''){/small}| |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t [https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie22p.jpg|https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie22.jpg]|t |t |t [https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie23p.jpg|https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie23.jpg]{br}[https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie24p.jpg|https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie24.jpg]{br}[https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie25p.jpg|https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marie25.jpg]|| {br}{br}{br} ---- ---- !!!Ithos (1976) ---- pour ensemble instrumental et bande{br}dur : 25mn{br}Création : 1976 – Ensemble l'Itinéraire, direction Peter Burswick. France, Semaines musicales internationales d'Orléans {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Ithos<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/ithos.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br}{br} ---- ---- !!!Observer 01, 02, etc. (1976-1981) ---- pour dispositif (ou bande) et clavier{br}dur : 1h40mn{br}Comporte des pièces de 15 à 25 minutes composées de 1976 à 1981{br}Création de Observer 01 : 1978. France, Observatoire de Nice{br}Création de Observer 05 : 1978. France, Conservatoire de Grenoble{br}Création de Observer 06 : 03/04/1979 – Jean-Étienne Marie. France, festival Manca {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Observer n°6<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/observer.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br}{br} ---- ---- !!!Quand Elie l'entendit... (1977) ---- pour orgue, bande et dispositif électronique{br}dur : 35mn{br}Création : 27/06/1977 – Willem Jansen. France, Paris, Maison de Radio France, studio 104, cycle d'orgue {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Quand Élie l'entendit...<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/elie.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br}{br} ---- ---- !!!Gravure polymorphique (1979) ---- pour orchestre de chambre et bande{br}dur : 16mn{br}Création : 20/02/1979 – Orchestre Régional Provence-Côte d'Azur, direction Philippe Bender. France, Nice, CARI (Centre artistique de rencontres internationales) {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Gravure Polymorphique<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/gravurepolymorphique.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br}{br} ---- ---- !!!Héphaïstos (1980) ---- pour deux percussions et dispositif électronique (dispositif de retard){br}dur : 16mn{br}Création : 28/11/1980 – Jean-Claude Tavernier, Jean-Michel Gianelli. France, Orléans, salle de l'Institut, Semaines musicales internationales d'Orléans {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Héphaïstos<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/hephaistos.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br}{br} ---- ---- !!!Fractal figural I, II, etc. (1980-1981) ---- pour synthétiseurs, spatialisateur et clavier (pour CERM, piano et bande magnétique){br}dur : 1h15mn{br}Comporte des pièces de 20 à 25 minutes{br}Création de Fractal figural I : 19/01/1980 – Jean-Étienne Marie. France, Paris, Maison de Radio France, studio 104, Perspectives du XXe siècle{br}Création de Fractal figural III : 1980. France, Paris, Maison de Radio France{br}Création de Fractal figural IV : 1981. Allemagne, Bonn, Kultur Forum {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Fractal Figural<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/fractal.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br}{br} ---- ---- !!!De l'ambiguïté, hommage à E. Gallois (1982) ---- pour orchestre de chambre{br}dur : 16mn{br}Création : 15/03/1983 – Ensemble du Nouvel orchestre philharmonique de Radio France, direction Boris de Vinogradov. France, Paris, Maison de Radio France, hommage à Evariste Gallois {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— De l'Ambiguïté<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/ambiguite.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br}{br} ---- ---- !!!Marana tha (1988) ---- pour orchestre{br}dur : 25mn{br}Création : 29/10/1988 – Ensemble du Nouvel orchestre philharmonique de Radio France, direction Arturo Tamayo. France, Semaines musicales internationales d'Orléans {html} <TABLE BORDER=0" WIDTH="100%" style="background-color:#CCCCCC;"> <TR> <TD> <small>JEAN-ETIENNE MARIE<br>— Marana tha<br>extrait</small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=https://jeromejoy.org/files/articles/marie/marana.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object> </TD> </TR> </TABLE> {/html} {br}{br} {br}{br} ---- ---- {html} <hr nosize><hr style="height: 10px; margin: -0.5em 0; padding: 0; color: grey; background-color: grey; border: 0;"><br> {/html}
Password
Summary of changes
↓
↑
العربية
Čeština
Deutsch
Schweizerdeutsch
English
Esperanto
Español
Suomi
Français
עברית
Hrvatski
Magyar
Italiano
Nederlands
Português
Português brasileiro
Slovenština
臺灣國語
downloads
> Download mp3s
> Download videos
> Download texts
> Academia.edu
[
Edit
] [
History
]
[UP]
[
List of all pages
] [
Create page
] [
Erase cookies
]
1995/2020 — Powered by
LionWiki 3.1.1
— Thanks to Adam Zivner — webmaster & webdesign : Jérôme Joy — Author : Jérôme Joy — Any material is under copyleft
©
with in-line & in-text attributions —
http://jeromejoy.org/
— Hosted by
nujus.net
NYC since 2007, and by
The Thing
NYC (between 1995-2007 — Thanks to
Wolfgang Staehle and the Thing team
).