On extended, boundless, vibratory and in-the-now sympathy music
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! ARCHIVES 2013 ---- ---- {include:Archivesmenu} {TOC} {br} {br}{br} ---- !! 2013-12 |hlt [../files/img/201312_ecoutep.jpg|../files/img/201312_ecoute.jpg]{br}{br} [../files/img/201312_ecoute1p.jpg|../files/img/201312_ecoute1.jpg]{br}[../files/img/201312_ecoute2.jpg]{br}[../files/img/201312_ecoute3.jpg]{br}[../files/img/201312_ecoute4.jpg]{br}[../files/img/201312_ecoute5.jpg]|hlt '''Le Temps de l'Écoute — Pratiques sonores et musicales sur la Côte d’Azur des années 1950 à nos jours''' {br}'''''(Time for Listening — Sixty years of sound and music creation on the French Riviera and beyond.)'''''{small}{br}— publication / publishing — ''Catalogue de l'exposition éponyme, juin-octobre 2011, Villa Arson, Centre National d'Art Contemporain, édité par la Villa Arson et Simon Bernheim & Julien Sirjacq AKA The Bells Angels, 2014, domaine Art Contemporain, Paris : Les Presses du Réel. ISBN : 978-2-84066-569-4 .''—{/small}{br}{br}'''^[[more info (Texts)|Texts]^]''' — '''^[[more info (Villa Arson)|http://www.villa-arson.org/index.php?option=com_content&view=article&id=468:nouvelle-publication-le-temps-de-l-ecoute&catid=40]^]''' — '''^[[more info (Presses du Réel)|http://www.lespressesdureel.com/ouvrage.php?id=2931]^]''' — '''^[[wiki page (Dupuy/Joy)|PubliJoyDupuy2011]^]''' — '''^[[wiki page (Collective JukeBox)|Jukebox]^]''' — '''^[[wiki page (Côte d'Azur - Cure d'Azote) (Studies)|Panorama 1950-2011]^]''' ----{br}{br}Ce catalogue comprend les documentations de la présentation des archives du Collective JukeBox et des réalisations communes avec Jean Dupuy (Concert de Secondes, Paris-Bordeaux, performances, etc.){br}{br}''Catalog of the exhibition produced by Villa Arson Nice on Summer 2011 - Featuring documentation on the archives of the Collective JukeBox project and on collective realizations with Jean Dupuy (Concert de Secondes, Paris-Bordeaux, performances, etc.) — Texts by Jean-Marc Avrilla, Éric Mangion, Julien Bécourt, Alexandre Castant, Philippe Robert, Thibaut De Ruyter. — With Jérôme Joy, Collective Juke Box, Jean Dupuy, Isabelle Sordage, Éleonore Bak, Éliane Radigue, Arnaud Maguet, Jean-Jacques Lebel, Richard Prompt, Sun Ra, Christian Vialard, Yves Klein, Gauthier Tassart, Jean-Pierre Massiera, Thomas Köner, Pascal Broccolichi, Lars Fredrikson, Vincent Epplay, Robert Malaval, Ludovic Lignon, The Bells Angels...''{br}{br}Soixante ans de création sonore et musicale sur la Côte d'Azur et au-delà.{br}Cette publication est l'aboutissement d'une recherche sur les pratiques sonores et musicales sur la Côte d'Azur des années 1950 à nos jours. Mené à partir de 2007 par Jean-Marc Avrilla, rejoint en 2009 par Éric Mangion, ce projet n'a cessé d'évoluer jusqu'en 2013. Son principal objet reste l'exposition éponyme organisée à la Villa Arson en 2011 (24 juin – 30 octobre), qui a réuni une trentaine d'artistes. Les responsables de la recherche n'ont pas souhaité organiser une exposition hagiographique, composée uniquement d'archives. Ils ont confié le traitement de l'histoire à des jeunes artistes qui ont, chacun, interprété une œuvre ou une séquence du passé, donnant lieu à une quinzaine de duos et de trios d'artistes / musiciens (Pascal Broccolichi & Lars Fredrikson, Vincent Epplay & Robert Malaval / The Rolling Stones, Vincent Epplay & Opération Re-re, Jérôme Joy & Jean Dupuy, Jérôme Joy & Collective Jukebox, Ludovic Lignon & Lars Fredrikson, Arnaud Maguet & Sun Ra, Arnaud Maguet & Jean-Jacques Lebel / Soft Machine, Arnaud Maguet & Richard Prompt, Isabelle Sordage & Éliane Radigue, Isabelle Sordage & Éléonore Bak, Gauthier Tassart & Thomas Köner, Gauthier Tassart & Jean-Pierre Massiéra, Christian Vialard & Yves Klein).{br}Jean-Marc Avrilla et Éric Mangion ont également invité le collectif The Bells Angels (Simon Bernheim et Julien Sirjacq) à produire une pièce sonore (Dans le labyrinthe), à participer à la scénographie de l'exposition, tout comme à sa médiation grâce à un ensemble d'informations collectées pendant les mois de leur résidence sur place. C'est une partie de ces documents qui est publiée ici. On y retrouve les artistes déjà cités mais aussi Luc Ferrari, Michel Magne, Michel Redolfi, Céleste Boursier-Mougenot, Pierre Beloüin, Pierre-Laurent Cassière, Benjamin Blaquart, Jérôme Grivel, les Stranglers, les Playboys ou les Dum Dum Boys, tout comme des références aux concerts Fluxus, à Daniel Caux et aux Nuits de la Fondation Maeght, au Festival Manca, à Mood, aux ateliers de Clans, au Dojo, à La Station, à Locus Sonus, aux labels Tiramizu et Les Disques en Rotin Réunis, au Zona Archives de Maurizio Nannucci, ainsi qu'à l'exposition pionnière Murs du Son produite à la Villa Arson en 1995 par Jean-Philippe Vienne.{br}Cette publication s'est construite au fil du temps par The Bells Angels comme une cartographie non stable, dépassant très souvent les limites de la Côte d'Azur. Des textes ont été commandés à Julien Bécourt, Alexandre Castant, Philippe Robert, Thibaut De Ruyter. On y découvre des frontières poreuses et mouvantes entre les styles, les artistes et les époques. Ont été privilégiés les récits des expériences et l'esthétique du fragment, rendant ainsi hommage à Daniel Charles, philosophe et musicologue, enseignant à l'université de Nice durant de nombreuses années, qui a tant marqué les esprits par sa conception aérée et aérienne de la musique et des pratiques sonores de notre temps. {br}(Les Presses du Réel)---- {br}{br} | [../files/img/201312_ecoute6.jpg][../files/img/201312_ecoute7.jpg] [../files/img/201312_ecoute8.jpg][../files/img/201312_ecoute9.jpg] [../files/img/201312_ecoute10.jpg][../files/img/201312_ecoute11.jpg] [../files/img/201312_ecoute12.jpg][../files/img/201312_ecoute13.jpg] [../files/img/201312_ecoute14.jpg][../files/img/201312_ecoute15.jpg] [../files/img/201312_ecoute16.jpg][../files/img/201312_ecoute17.jpg] {br}{br} ---- !! 2013-12 |hlt [../files/img/201312_studies_milhaud2_300.jpg|../files/img/201312_studies_milhaud_300.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}— '''[Darius Milhaud : Christophe Colomb|HGmilhaud]''' ''(Darius Milhaud : Christopher Columbus)''{br}{small} — — Une étude sur l'opéra et sur l'oratorio dont la première eût lieu à Nantes en novembre 1936, complétée par des informations sur les innovations musicales et théâtrales (inclusion du cinéma, polytonalité, etc.){br}— — — / ''A study about the opera and the oratorio which was premiered in Nantes on November 1936, completed with info on innovative aspects of this work (film's inserts, polytonality, etc.)''{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|HGmilhaud]^]'''{/small}| |hlt [../files/img/201312_studies_wada_300.jpg|../files/img/201312_studies_wada.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}— '''[Yoshi Wada : Drones|DRONEwada]'''{br}{small} — — Oeuvres racines de la musique noise{br}— — — / ''Early works of noise music'' — n° 7 —{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|DRONEwada]^]'''{/small}| |hlt [../files/img/201312_studies_hayman_300.jpg|../files/img/201312_studies_hayman.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}— '''[Dreamsound (R.I.P. Hayman)|DRONEdreamsound]'''{br}{small} — — Oeuvres environnementales — Concert pour un public endormi (1973), On the Way, installation (1990){br}— — — / ''Environmental music'' — ''Event for Sleeping Audience (1973), On the Way, sound installation (1990)'' —{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|DRONEdreamsound]^]'''{/small}| |hlt [../files/img/201312_studies_bertrand_300.jpg|../files/img/201312_studies_bertrand.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}— '''[René Bertrand & Jean Cocteau|HGbertrand]'''{br}{small} — — Aventures Nantaises — Distances, Invisibilités, Télépathie, Soucoupes Volantes{br}— — — / ''Nantes's Musical Adventures'' — ''Distance, Invisibility, Telepathy, Flying Saucers'' (1952-1963) —{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|HGbertrand]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11-24 |hlt [../files/img/201311_IF1_improv5et_300.jpg|../files/img/201311_IF1_improv5et.jpg]{br}{small}Photo credits : Eric Sneed / Athénor{/small}|t |t |t |t '''Improv 5tet'''{br}— '''(Fabrice Arnaud-Crémond ^[clar^], Toma Gouband ^[perc, lithophone^], Christophe Havard ^[electronic snd^], Jérôme Joy ^[electronic snd^], Ronan Le Gourierec ^[bombard^])'''{br}{br}CONCERT{br}{br}{small} '''24 Nov 2013, 15h'''{br}{br}— — Théâtre Athénor, Saint-Nazaire — Festival Instants Fertiles, 2013 — Athénor & Conservatoire de Saint-Nazaire {br}{br} '''^[[more info (impro 5tet)|2013PIM5tet]^]''' — '''^[[more info Festival|Archives2013#2013_10_21_24]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11-23 |hlt [../files/img/201311_IF1_mono_300.jpg|../files/img/201311_IF1_mono.jpg]{br}{small}Photo credits : Eric Sneed / Athénor{/small}|t |t |t |t '''MONO2+3 (2013)'''{br}— '''pour sons électroniques et écoutes au casque'''{br}— '''''for electronic sound and headphones'''''{br}{br}CONCERT{br}{br}{small} '''23 Nov 2013, 17h'''{br}{br}— — Galerie du Petit Maroc, Saint-Nazaire — Festival Instants Fertiles, 2013 — Athénor & Conservatoire de Saint-Nazaire — Co-production Drone Sweet Drone. {br}{br} '''^[[more info (MONO 2+3)|2003MONO]^]''' —'''^[[more info Festival|Archives2013#2013_10_21_24]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11-22 |hlt [../files/img/201311_IF1_FeldmanJoy_300.jpg|../files/img/201311_IF1_FeldmanJoy.jpg]{br}{small}Photo credits : Baptiste Fertillet{/small}|t |t |t |t '''CONCERT MORTON FELDMAN / JÉRÔME JOY'''{br}''instrumental music'' / musique instrumentale{br}{br}CONCERT{br}{br}{small} '''22 Nov 2013, 20h'''{br}{br}Programme :{br}{br}— '''Morton Feldman''' - The King of Denmark (Jean-Christophe Feldhandler, perc.){br} — '''Jérôme Joy''' - Klar 1 (1994, version 2013) (''for 6 clarinets'' / pour 6 clarinettes){br} — '''Jérôme Joy''' - Prestissimo (too fast to be seen) (1992) (''for clarinet solo'' - Fabrice Arnaud-Crémon, clar){br} — '''Jérôme Joy''' - Plus/Moins (2001-2013) (''for an instrumental ensemble and electronic sounds'' / pour ensemble instrumental et sons électroniques){br}{br}— — Galerie des Franciscains, Saint-Nazaire — Festival Instants Fertiles, 2013 — Athénor & Conservatoire de Saint-Nazaire . — (musiciens : enseignants et élèves du conservatoire). {br}{br} '''^[[more info Festival |Archives2013#2013_10_21_24]^]''' — '''^[[more info (Klar)|2013KLAR]^]''' — '''^[[video (Klar)|VideosKLAR]^]''' — '''^[[more info (Prestissimo)|1992PRESTISSIMO]^]''' — '''^[[video (Prestissimo)|VideosPrestissimo]^]''' — '''^[[more info (Plus/Moins)|2001PLUSMOINS]^]''' — '''^[[video (Plus/Moins)|VideosPlusMoins]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11-22 |hlt [../files/img/201311_IF1_wolff_300.jpg|../files/img/201311_IF1_wolff.jpg]{br}{small}Photo credits : Rebecca Bagium{/small}|t |t |t |t '''STONES & STICKS (Christian Wolff)'''{br}''two collective works performed by NoEnsemble'' / Deux œuvres collectives interprétées par le NoEnsemble{br}{br}CONCERT{br}{br}{small} '''22 Nov 2013, 18h'''{br}{br}— Performers : Jonathan Gowthorpe, Jerome Joy, Carine Lequyer, Julien Ottavi, Jenny Pickett, Gabriel Vogel{br}{br}— — Galerie des Franciscains, Saint-Nazaire Festival Instants Fertiles, 2013 — Athénor & Conservatoire de Saint-Nazaire & Apo33 {br}{br} '''http://www.apo33.info/ensemble/ ''' — '''^[[more info|Archives2013#2013_09_29]^]''' — '''^[[more info Festival|Archives2013#2013_10_21_24]^]''' — '''^[[more info / wiki page Christian Wolff|NOISEwolff]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11-21/24 |hlt [../files/img/201311_IF1_alap3_300.jpg|../files/img/201311_IF1_alap3.jpg]|t |t |t |t '''ALAP (2013) (installation)'''{br}'''(Jérôme Joy)'''{br}{br}CONCERT / INSTALLATION{br}{br}{small}— ''7h30-hour music for electronic and feedback sounds in a dimly-lit space'' / — {br}7h30 de musique pour sons électroniques, sons de synthèse et de feedback de machines, dans un espace mis en lumière faiblement{br}(prototype de l'installation ALAP, chambre de sons et de rythmes, présentée de juin à septembre 2016 au Palais de Tokyo pour l'exposition Ryan & Joy, Nothing at All, modes idiorythmiques de la coexistence, pour laquelle l'ensemble de la musique a été refaite (pour une nouvelle durée de 9h) et un espace architectural a été construit. Le travail sur la lumière a été travaillé de la même manière, à la façon d'une brume lumineuse dans une clairière nocturne){br}{br} '''21/24 Nov 2013, tous les jours de 10 à 18h'''{br}{br}— — Theatre Icare, Saint-Nazaire — Festival Instants Fertiles, 2013 — Athénor & Conservatoire de Saint-Nazaire & Apo33 {br}{br} '''^[[more info (ALAP)|2013ALAP]^]''' — '''^[[more info Festival|Archives2013#2013_10_21_24]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11-21/24 |hlt [../files/img/201311_instants.jpg]|t '''• ALAP (2013 - ''7h30-music, electronic sounds''){br}• Klar1 (1994 - rev. 2013 - ''for 6 clarinets''){br}• Prestissimo (Too fast to be seen) (1992/94 - ''for clarinet solo''){br}• Plus/Moins (2001 - version 2013 - ''for instrumental ensemble & electronic sounds''){br}• MONO 2+3 (2013 - ''for electronic sounds & multiple headphones system''){br}• impro 5tet (Fabrice Arnaud-Crémond ^[clar^], Toma Gouband ^[perc, lithophone^], Christophe Havard ^[electronic snd^], Jérôme Joy ^[electronic snd^], Ronan Le Gourierec ^[bombard^]''' {small}{br}{br}— ''works series'' / série d'œuvres instrumentales et électroniques{br}{br} — ''Festival Instants Fertiles, 2013{br}Athénor & Conservatoire de Saint-Nazaire. ''—{/small}{br}{br}{small}'''^[[more info (ALAP)|2013ALAP]^]'''{br} '''^[[more info (Klar)|2013KLAR]^]'''{br} '''^[[more info (Prestissimo)|1992PRESTISSIMO]^]'''{br}'''^[[more info (Plus/Moins)|2001PLUSMOINS]^]'''{br} '''^[[more info (MONO 2+3)|2003MONO]^]'''{br} '''^[[more info (impro 5tet)|2013PIM5tet]^]''' {br}{br} '''^[[festival programme|http://www.athenor.com/programmations.php?idSaison=6&id=180]^]'''{br} '''^[[PDF festival programme|https://dl.dropboxusercontent.com/u/13846863/Saison_2013-14/Fichiers_site/Download/1311-IF_Web.pdf]^]'''{br}'''^[[festival suivi photos)|http://www.athenor.com/PES/Saison_13-14/1311-IF/]^] '''{br}{br}——— '''^[[video (Klar)|VideosKLAR]^]'''{br}——— '''^[[video (Prestissimo)|VideosPrestissimo]^]'''{br}——— '''^[[video (Plus/Moins)|VideosPlusMoins]^]'''{/small}{br} ---- {br}{br}| {br}{br} ---- !! 2013-11 |hlt [../files/img/201310_study_noise_300.jpg|../files/img/201310_study_noise.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''Anté-Bruit — Composer le Tout-Audible''' - ''(Ante-Noise — Composing the All-Audible)''{br}'''(Jérôme Joy)'''{br}{br}publication / ''publishing''{br}{br}{small}— ''Music based on sound intensity / Just Intensity Music / Music based on delays / Expanded Music'' {br}— ''a paper written by Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi (= pizMO)'' / — {br}{br}Musique à Intensités / Musique à Intensité Juste / Musique à Délais / Musique Étendue{br}texte en cours composé à trois (Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi, sous l'acronyme pizMO) — extrait correspondant à ma partie{br}« La musique commence avec l'acoustique » (Iannis Xenakis). Le son et la réception du son butent sur des limites : d'audibilité, de perception, de rassemblement social ou encore de garantie de l'intégrité physique auditive. De son côté, la musique n'a pas de limites, elle n'a ni frontières ni contours, et surtout n'a pas besoin de (re-)définition (par rapport à quoi ?), ni de domestication (pour devenir quoi ?), ni d'identification (le genre noise n'aurait pas de fondement puisque s'y développe une variété de pratiques multiples). Elle peut être extrême dans tous ses registres, elle peut être illimitée et inattendue. Elle n'est pas extrême par rapport à des limites (qu'elle outre-passerait), mais elle est extrême à aller dans l'illimité. Elle n'est pas expérimentale par rapport à des stabilités et des certitudes (qu'elle désajusterait) mais elle est expérimentale par les réajustements qu'elle produit. Il s'agit d'intensif et moins d'extensif.{br}{br} '''(en cours de publication / ''to be published'')'''{br}{br} '''^[[more info (Texts)|Texts]^]''' — '''^[[wiki page|PubliAnteBruit2013]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11 |hlt [../files/img/201311_study_saetb_500.jpg|../files/img/201311_study_saet.jpg]{br}{small}''Floorplan of the untitled event at Black Mountain College (1952),{br} drawn in 1989 by M.C. Richards, showing the audience square and relative positions of the performers.{br} Identifications have been added.{br} Reproduced courtesy of M.C. Richards.''{/small}|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''SAET Database''' - '''Sound Art Exhibitions Timeline'''{br}'''(Jérôme Joy ''in collaboration with'' Thom Holmes)'''{br}{br}database{br}{br}{small}— ''Update of the database 1964-2004'' {br}— ''[This database offers a historical scope|http://jeromejoy.org/SAET/] of the use of sonic space in art and of the permeable border between art and musical practices, between 1964 and 2004.{br}This timeline of sound art exhibitions was written in order to obtain a historical scope of the development of the sound art practices into the contexts of contemporary art and artistic shows in general. The main criteria used for selection was a collective public presentation of sound and musical works (which overlap the concert framework such as installations, performances, etc., ie sound and music events which use another public configuration than the presentation on a stage, and which haven't a beginning nor an end) under a topic, a theme or a specific question and problem expressed by the title of the event. The hypothesis developed while probing this timeline would point out that, public forms of the « Music of Sounds » are explored by artists and public organizations beyond the principle of genre (art, music). At the same time, it's interesting to distinguish approaches issued from contemporary art and more and more based on the "images of sound" (or it's iconography, postures and icons, and more generally, sound & music culture) than physical and articulation properties of organisations of sounds. Nevertheless through this timeline it's important to show that for most of such events before the 90's we can find origins in experimental music, sound performance (such as sound poetry for instance) and extensions of sculpture, and the intentions to explore intangibility, expanses & space, and experiences with environments, machines and systems. This permits to signify a certain unabashed approach and practice that are present into public events and shows along the first decennies, more than the recent ones. These hypothesis still remain to be explored.''{br}{br}[Cet historique des expositions d'art sonore, entre 1964 et 2004|http://jeromejoy.org/SAET/], provient de différentes études qui ont permis d'obtenir un panorama des pratiques sonores dans le contexte de l'art contemporain et des présentations artistiques en général. Le principal critère de sélection était la présentation collective d'œuvres sonores et/ou musicales (c'est-à-dire qui dépassent le cadre traditionnel du concert, comme par exemple les installations, les performances, etc. et tout événement sonore et musical qui se présente dans une configuration publique autre que la scène, et qui propose une dimension sans début ni fin), annoncée sous une thématique, ou une question et problématique spécifiques exprimées par le titre de l'événement lui-même. L'hypothèse proposée au travers de l'établissement de cet historique voudrait faire ressortir la spécificité des formes publiques de ce que nous pouvons appeler la « Musique des Sons » qui sont explorées par les artistes et les structures artistiques au-delà de la distinction de genres (art, musique). Parallèlement, il est intéressant de distinguer les approches issues de l'art contemporain et qui sont de plus en plus fondées sur les "images des sons" (ou leur iconographie, les postures et les icônes qui y sont liées, et de manière plus générale, la culture sonore et musicale qui les fondent ou qui les prolongent), plutôt que sur les propriétés et qualités physiques et d'articulation de l'organisation des sons. Néanmoins, au travers de cet historique, il est important de noter que la plupart de ces événements et expositions avant les années 90, trouvent leurs origines dans la musique expérimentale, la performance sonore (comme la poésie sonore par exemple) et dans le dépassement de la sculpture, tout autant que dans les intentions d'explorer l'incorporéalité et l'immatérialité (ce qui ne veut pas dire que l'expérience physique et de la perception sont absentes), les étendues et les espaces, ainsi que l'expérience des environnements, des machines et des dispositifs. Ceci peut démontrer une certaine "décomplexion" présente dans ces propositions d'exposition durant les premières décennies ; ce qui serait moins probant dans les manifestations plus récentes. Ces hypothèses restent à être explorées. {br}{br} '''^[[SAET old database|SAET]^]''' — '''^[[new 2013 SAET database|http://jeromejoy.org/SAET/]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-11 |hlt [../files/img/201311_study_marie_300.jpg|../files/img/201311_study_marie.jpg]{br}{small}MANCA festival, novembre 1983{br}''[Source|https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dad_Rehearsing002.jpg]''{/small}|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''Jean-Étienne Marie'''{br}{br}{small}— Fac-similes & documentation concernant ce compositeur français qui fût un protagoniste dans l'histoire de l'exploration de la musique micro-tonale et électroacoustique {br}— ''Fac-similes & docs concerning this French composer who was an important figure in the history and exploration of microtonal music and electroacoustics.'' {br}{br} '''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|DOCMARIE]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-10/11 |hlt [../files/img/201310_pratiques.jpg|../files/img/201310_pratiquesb.jpg]{br}[../files/img/201310_pratiques2.jpg|../files/img/201310_pratiques2b.jpg]|hlt ► '''Questions d'Archives - Flux & Circuits''' {small}— publication / publishing — ''in « L'Auto-Archivage Immédiat comme œuvre »,{br} Revue Pratiques - Réflexions sur l'Art, n°22{br}édité par Julie Morel, École Supérieure d'Art de Lorient / Presses Universitaires de Rennes, 2013.''—{/small}{br}{br}{small} '''^[[more info|http://jeromejoy.org/files/txt/2012_JOY_QuestArchives_fr.pdf.zip]^]''' ^[FR^]{/small} ----{br}{br}La revue Pratiques n°22 vient de paraître ! Elle traite de l’Auto-archivage immédiat et regroupe les interventions d’artistes, praticiens de l’art réunis à l’EESAB Lorient en décembre 2012 pour discuter et présenter des travaux relatifs à cette notion, qui découle en premier lieu de l’archivage systématique et automatisé en ligne.{br}{br}Avec:{br}Yann Sérandour, Jean-Noël Lafargue, Maurice Benayoun, Christophe Bruno, Joëlle Bitton, David Guez, Reynald Drouhin, Jérome Joy, Sylvie Ungauer, Dominique Moulon, Damien Schultz, Manuel Schmalstieg, Lionel Broye, Gwenola Wagon.{br}{br}http://julie.incident.net/ {br} ---- {br}{br}[../files/img/201310_pratiques3.jpg]{br} ---- {br}{br} | {br}{br} ---- !! 2013-10 |hlt [../files/img/201310_onlistening.jpg|../files/img/201310_onlistening.jpg]|hlt ► '''Auditoria & Audiences – “Shakkei” - 借 景 and the out in the open listening experience''' {small}— publication / publishing — ''in « On Listening », a book edited by Angus Carlyle, CRiSAP LCC University of the Arts London, 2013 .''—{/small}{br}{br}{small} '''^[[more info|http://jeromejoy.org/files/txt/2012_JOY_Shakkei_eng.pdf.zip]^]''' ^[ENG^] — '''^[[more info|http://jeromejoy.org/files/txt/2012_JOY_Shakkei_fr.pdf.zip]^]''' ^[FR^]{/small} ----{br}{br}A unique collection of forty multi-disciplinary perspectives drawn from anthropology, bioacoustics, geography, literature, community activism, sociology, religion, philosophy, art history, conflict mediation and the sonic arts including music, ethnomusicology and field recording. These specially commissioned contributions explore the many ways in which skilled listening can mediate new relationships with our physical environment and the people and other species that we share it with.{br}{br}With contributions from:{br}Niall Atkinson, Kenneth Avery, Jean de Dieu Basabose, Ansuman Biswas, Ross Brown, Seth Ayyaz Bhunnoo, Daniela Cascella, Jessica Cawley, Michael Chanan, Rupert Cox, Peter Cusack, John Eacott, Michael Gallagher, David Hendy, Penny McCall Howard, Jérôme Joy, Volkmar Klien, Meri Kytö, Brandon LaBelle, Lisbeth A. Lipari, Francisco López, Sarha Moore, Moushumi Bhowmik and Sukanta Majumdar, Mark Peter Wright, Polly Nash, Gianni Pavan, David Rothenberg, Steve Rowell, Barry Blesser and Linda Salter, Dawn Scarfe, Diana Corley Schnapp, Daniel Smith, Peter Szendy, Jean-Paul Thibaud, Davide Tidoni, David Toop, Nicola Triscott, Ultra-red, Salomé Voegelin, and Andrew Whitehouse{br}{br}On Listening is a RGAP / CRiSAP publication{br} ---- {br}{br} | {br}{br} ---- !! 2013-10-5&6 |hlt [../files/img/201310_nocinema.jpg|../files/img/201310_nocinemab.jpg]{br}[../files/img/201310_wjs.jpg|../files/img/201310_wjsb.jpg]|htl '''NOCINEMA.ORG - WJ-S''' {br}{br}'''nocinema.org played on wj-s system by Anne Roquigny'''{br}''nocinema.org joué par le système wj-s d'Anne Roquigny''{br}{br}----{br}'''Oct 5&6''' {br}{br}Festival TransNomades 2013 - Art(s) & Network(s), Saint-GIlles / Brussels, Belgium{br}Mobile Awards « Art(s) & Network(s) » - Installations / performances / émergences arts en réseau{br}{br}Ouverture Projet WJ-s — Installation No Cinema de Jérôme Joy{br}Transnomades une série d’événements interdisciplinaires, prospectifs et conviviaux, initiés par Transcultures, Centre des cultures numériques et sonores et le service de la Culture de Saint-Gilles depuis 2012 qui favorisent la rencontre créative entre des artistes issus de différentes cultures qui explorent les pratiques numériques et innovantes.{br}Cette édition festivalière propose, dans 4 lieux saint-gillois, un focus sur les arts connectés dans leur diversité et le lancement des Mobile Awards (performance, installation, émergences…) à l’occasion de la Quinzaine numérique de la Fédération Wallonie-Bruxelles. Spectacles, expositions des gagnants (prix Mobile) et Goûter Numérique (en partenariat avec le Café Numérique Bruxelles) à la Maison des Cultures et au Centre Culturel Jacques Franck ainsi qu'une exposition didactique à la Maison du peuple.{br}{br}---- {small}'''http://nocinema.org/ ''' {br}'''http://www.wj-s.org/ ''' {br}'''^[[more info / wiki page|Nocinema]^]'''{br} '''^[[more info / web|http://www.transcultures.be/index.php?option=com_content&view=article&id=435:04-g-06-oct-2013-transnomades-mobile-qarts-a-networksq-award-bruxelles]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-09-29 |hlt [../files/img/201309_wolff1.jpg|../files/img/201309_wolff1b.jpg]{br}[../files/img/201306_no.jpg|../files/img/201306_nob.jpg]|htl '''STONES & STICKS - Christian Wolff''' {br}{br}'''two collective works by NoEnsemble'''{br}''Deux œuvres collectives interprétées par le NoEnsemble''{br}{br}----{br}'''Sept 29''' {br}{br}Crypt of the Joué-sur-Erdre's church, France{br}Crypte de l'église de Joué-sur-Erdre{br}{br}----'''http://www.apo33.info/ensemble/ ''' {br}----{br}{br}Performers : '''Jonathan Gowthorpe, Jerome Joy, Carine Lequyer, Julien Ottavi, Jenny Pickett, Gabriel Vogel'''.{br}{br} ---- {small}'''^[[more info / wiki page|NOISEwolff]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-09-18/21 |hlt [../files/img/201309_happening4.jpg|../files/img/201309_happening4b.jpg]{br}[../files/img/201309_avatarp.jpg][../files/img/201309_medusep.jpg]|hl '''AVATAR #20''' {br}{br}{br}{br}{br}grand happening w/ 20 artists — organised by Avatar, artist center devoted to research, creation and dissemination of audio and electronic art — ----Participating artists : Pierre-André Arcand (Mtl), Catherine Béchard (Mtl), Chantal Dumas (Mtl), Pierre-Olivier Fréchet-Martin (Qc), Caroline Gagné (Qc), Renée Gagnon (Mtl), Sabin Hudon (Mtl), Jérôme Joy (Fr), Frédérique Laliberté (Qc), Myriam Lambert (Qc), Diane Landry (Qc), Mériol Lehmann (Qc), Sarah L'Hérault (Qc), Louis Ouellet (Qc), Christof Migone (Tor), Ariane Plante (Qc), Simon Paradis-Dionne (Qc), Alexandre Saint-Onge (Mtl), Jocelyn Robert (Qc) — {br}{br}---- '''Salle Multi - 20h'''{br}Coopérative Méduse, Québec (CAN){br}{br}{br}----'''http://avatarquebec.org/ ''' {br}----{br}{br}| |2 Avatar is an artist center devoted to research, creation and dissemination of audio and electronic art. Founded in 1993, Avatar offers professional and emerging artists the equipment and skills necessary to support their ideas. With activities designed to favor exchange and sharing, Avatar stimulates collaboration between creators and disciplines through a large local and international network. Avatar organizes artists residencies, supports creation and dissemination projects, proposes exchanges with similar organisations and establishes a network of influence between the artists and the public. Avatar's program is organized around a theme chosen by the artistic direction's committee and approved by the board of directors. It covers over a year of research and creation and allows, through the projects interactions, a discourse on audio and electronic art to emerge.{br}{br}''Du 18 au 21 septembre, Avatar accueillera en résidence de création une vingtaine d'artistes internationaux en vue de la présentation de l'évènement Avatar #20, un '''happening''' de performances et d'installations qui sera présenté le 21 septembre.{br}{br}Le Grand happening Avatar #20 sera le fruit d’une résidence de 3 jours rassemblant 20 artistes. Ces créateurs de Québec, Montréal, Toronto et Nantes, artistes établis ou en début de carrière, se côtoieront, pour certains seront tous rassemblés pour la première fois. Des collaborations se créeront durant cette résidence pour laquelle Avatar donne carte blanche aux artistes. Les créateurs se verront ainsi poussés hors de leurs habitudes de travail et confrontés à des contraintes qui leur permettront sûrement d'inventer de nouvelles approches. Quelle trame trouveront-ils pour la présentation du samedi? Les propositions artistiques en arts audio et électroniques pourront alors emprunter le chemin de l’installation, de la projection, de la déambulation, de la lecture publique… Des propositions inédites, une expérience unique! {br}Avatar, centre d’artistes autogéré en art audio et électronique, lance dès février une programmation toute spéciale pour souligner le vingtième anniversaire de l’organisme. Au programme, une série d’activités gratuites où toute la population est conviée!'' {br}{br}[../files/img/201309_happening5.jpg|../files/img/201309_happening5b.jpg]{br}[../files/img/201309_happening6.jpg|../files/img/201309_happening6b.jpg] [../files/img/201309_happening7.jpg|../files/img/201309_happening7b.jpg]{br} ---- {br}{br}| {br}{br} ---- !! 2013-09-21 |hlt [../files/img/201309_adylata.jpg|../files/img/201309_adylatab.jpg]{br}[../files/img/201309_happening1.jpg|../files/img/201309_happening1b.jpg]|hl '''Un Monde Renversé - Adynata & Impossibilia''' {br}{br}{br}{br}{br}---- ''Un projet vidéo réalisé pour la publication collective d'Avatar''{br}A video project realized for a collective publishing by Avatar — {br}réalisation / ''production'' Jérôme Joy, Avatar — {br}40000ans, Avatar {br}{br}{br}----'''http://avatarquebec.org/ ''' — '''http://avatarquebec.org/40000ans/ ''' — '''http://avatarquebec.org/fr/#!/fr/projets/grand-happening-avatar-20-et-lancement-de-la-publication-electro/ '''{br} — '''^[[more info|Archives2013#2013_09_21]^]''' — '''^[[more info (video direct access) (EN)|http://avatarquebec.org/40000ans/en/j_joy.html]^]''' — — '''^[[more info (accès direct à la vidéo) (FR)|http://avatarquebec.org/40000ans/fr/j_joy.html]^]'''----{br}{br}| |2 ''Un nouveau mouvement s'empare progressivement du monde renversant partout le manque en son contraire. Le monde à l'envers, ou le monde renversé et bouleversé, est le principe des adynata. La série associe vidéos, mots et sons et délivre des étapes combinables pour scruter ces légères modifications à la fois mobiles et immobiles.{br}{br}J'arrive par le sentier de la montagne.{br}Ah! ceci est exquis!{br}Une violette!{br}(Bashô)''{br}{br}Cette publication collective numérique réunissant les contributions de 55 artistes de l’Europe, des États-Unis, du Canada et du Québec, fait d’Avatar le premier centre d'artistes à éditer une publication électronique de cette envergure. Cette publication se compose de propositions aux approches diversifiées et rend compte des multiples croisements de pratiques. Repoussant les limites du livre électronique et utilisant au maximum les capacités des tablettes numériques, cette publication offre d’expérimenter des œuvres audio, vidéos, photographiques et bien évidemment textuelles, la plupart inédites et spécialement créées pour l’occasion. Cette constellation d’œuvres d’artistes avatariens vous sera offerte gratuitement dès le samedi 21 septembre 2013 sur Itune Store et en version web au http://avatarquebec.org/40000ans . {br}{br}''A new movement is gradually taking over the world, turning shortages into their opposite. The world turned upside-down, inverted, shattered, is the underlying principle of the rhetorical device known as adynaton. The series adynata & impossibilia combines videos, words and sounds. It offers combinable stages to probe its subtle modifications, both mobile and immobile.'' {br} ---- {br}{br}| {br}{br} ---- !! 2013-09-10 |hlt [../files/img/cd_pizmo2013_300.jpg|../files/img/cd_pizmo2013.jpg]|t |t |t |t '''pizMO blst'''{br}'''(Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi)'''{br}{br}RADIO{br}''radio broadcast'' / diffusion radio{br}{br}{small}— lors du programme Electromania, France Musique {br}{br} '''^[[écoutez l'émission / listen to the radio programme|http://www.francemusique.fr/emission/electromania/2013-2014/yoko-higashi-louis-bebe-barron-chris-watson-09-10-2013-00-00]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-09 |hlt [../files/img/201309_study_wolff_300.jpg|../files/img/201309_study_wolff.jpg]{br}{small}Christian Wolff, September 2005, Photograph by Larry Polansky.{/small}|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''Christian Wolff : Facts, Actions, Community'''{br}{br}{small}— Oeuvres racines de la musique noise {br}—— ''Early works of noise music'' — n° 4 —{br}{br}Documentation sur / ''Documentation about'' : {br}— '''Stones''' (Prose Collection, 1968-71),{br}— '''Sticks''' (Prose Collection, 1968-71),{br}— '''Changing the System''' (1972-73){br}{br} '''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|NOISEwolff]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-09 |hlt [../files/img/201306_liminalities.jpg|../files/img/201306_liminalitiesb.jpg]{br}[../files/img/201306_liminalities2.jpg|../files/img/201306_liminalities2b.jpg]|hlt '''synema''' {br}{br}- ''video documentation of the live performance''{br}{br}PUBLI{br}{br}{small}- publishing : proceedings of the International Conference Remote Encounters : Connecting bodies, collapsing spaces and temporal ubiquity in networked performance — Cardiff (UK){br} — organised by Garrett Lynch, Senior Lecturer in New Media and Award Leader for MA Moving Image at Cardiff School of Creative and Cultural Industries, Wales{br}{br} — '''April 2013''' - University of Glamorgan - Cardiff - Wales (UK){br}{br} — '''http://remote-encounters.tumblr.com/ ''' - '''http://remote-encounters.tumblr.com/synema/ ''' - ''''http://liminalities.net/''' - '''http://www.asquare.org/''' - '''http://nocinema.org/ ''' —{/small}{br}{br}{small} '''^[[wiki page|Synema]^]''' — '''^[[more info|Archives2013#2013_04_11]^]''' — '''^[[more info|Archives2013#2013_09]^]''' — '''^[[more info (Texts)|PubliSynema2013]^]''' {/small} ----{br}{br}| |2 Editorial{br}{br}Papers: {br}Identities and Bodily Presence in Online / Networked Performance Art - '''Tina Mariane Krogh Madsen'''{br}Staging Subjectivity: Neuroscience, Embodiment and the virtual - '''Kate Genevieve'''{br} From ‘Autographic’ to ‘Allographic’: Proliferating the Visually Embodied Self - '''Elif Ayiter'''{br}I’ll be your mirror: Identity reflections on the two sides of a computer screen - '''Giulia Ranzini'''{br}Locally Global - '''Sander Veenhof'''{br}Synema : Expanses through Connected Environments - '''Jérôme Joy'''{br}Dramaturgy of a Networked Dance Performance: a new temporality - '''Ivani Santana'''{br}Networked Migrations: Listening to and performing the in-between space - '''Ximena Alarcon'''{br}User requirements in immersive mediated performance spaces - '''Erik Geelhoed'''{br}Networked Performance and contemporary forms of Hack Value - '''Marc Garrett'''{br}{br}Performances:{br}Synema - '''Jérôme Joy'''{br}Presents // Presence - Lembrança ('''Rea Dennis & Magda Miranda'''){br}Pain Dance - '''Alan Sondheim and Sandy Baldwin'''{br}Human Stitches - '''Stahl Stenslie'''{br}disDance 11054.80 - '''Heidi Saarinen and Ian Willcock'''{br}make-shift - '''Paula Crutchlow and Helen Varley Jamieson'''{br}{br}Transcript of roundtable: Performance systems: making vs. exploiting{br} ---- {br}{br} | {br}{br} ---- !! 2013-08-23 |hlt [../files/img/201308_parisbordeaux_300.jpg]|htl '''étendard / ''standard flag'' ''' {br}{br}''high-volume sound diffusion of a recording of a train'' /{br}{br}— diffusion plein volume du son enregistré d'un train{br}{br}CONCERT{br}{br}----{br}{small}'''23 Aug 2013, 18h — Cales 2 & 3, Île de Nantes''' {br}{br} — concert en plein air : Attentats Sonores — w/ Afroditi Psarra, Ero Babaa, Anthony Taillard, Cdrik-Kirdec, Jérôme Joy {br}— Festival Electropixel #3 — Guérilla Culturelle & Piratage Urbain — Festival des Cultures et Pratiques Électroniques Libres — organisé par / ''organised by'' apo33{br}{br} ---- '''http://www.apo33.org/ ''' - '''http://electropixel.org/ ''' - '''http://electropixel.org/?p=78 ''' — '''^[[wiki page|Archives2011#2011_09]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-08 |hlt [../files/img/201308_earthmars_300.jpg|../files/img/201308_earthmars.jpg]{br}{small}[Courtesy Nasa|http://mars.nasa.gov/allaboutmars/facts/#?c=inspace&s=distance]{/small}|htl ► '''Auditorium Terre-Mars / ''(Earth-Mars Auditorium)'' ''' {br}{br}PUBLI{br}{br}{small} — (PhD art audio & musique expérimentale, Université Laval Québec){br} — Notre proposition est d'étendre le concept d'auditorium planétaire à un registre interplanétaire face à l'hypothèse des Auditoriums Internet. L'enjeu au travers de cette proposition est d'engager les conditions d'une recherche dans un milieu extrême (Mars) pour mieux élaborer et amplifier les notions et les problèmes que nous identifions dans la musique en réseau et dans la musique étendue.{br}{br} — ''Our intention is to enlarge the very notion of planetary auditorium to an interplanetary scale while considering the assumption of Internet Auditoriums. The challenge through this investigation is engaging conditions of a research into extreme environments (Mars) in order to better develop and expand the notions and problems we identify in networked music and expanded music.'' {br}{br} ---- '''^[[more info (Texts)|Texts]^]''' — '''^[[wiki page|PubliTerreMars2013]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-07-12 |hlt [../files/img/201307_ryangao3.jpg|../files/img/201307_ryangao3b.jpg]|hl '''Reel - Sham Rock''' {br}{br}'''(Jérôme Joy, David Ryan & guests)'''{br}''concert / performance''{br}{br}----{br}'''Inauguration de l'immeuble GAO'''{br}d'Agnès Lambot et Philippe Barré, architectes{br}'''Inauguration de TAke Shelter'''{br}'''vendredi 12/07'''{br}à partir de 12h, Quai de Tourville, Nantes (F){br}{br}{br}---- {small}'''http://www.pss-archi.eu/immeubles/FR-44109-10615.html ''' {br}'''http://www.barre-lambot.com/ ''' {br}'''http://ddab.org/ryan ''' {br}'''^[[more info / wiki page|2013SHAMROCK]^]'''{/small}{br}{br}---- {br}| |2 [../files/img/201307_ryangao.jpg|../files/img/201307_ryangaob.jpg] [../files/img/201307_ryangao1.jpg|../files/img/201307_ryangao1b.jpg] [../files/img/201307_ryangao2.jpg|../files/img/201307_ryangao2b.jpg]| {br}{br} ---- !! 2013-07 |hlt [../files/img/201307_ethno_romper_300.jpg|../files/img/201307_ethno_romper.jpg]{br}{small}"Romper la hora", Espagne (''Spain''){br}L'élément commun et caractéristique de la Semaine Sainte de Teruel est le son assourdissant des tambours et des grosses caisses qui accompagnent des actes religieux : Romper la Hora ou Casser l'heure.{br}''Romper la hora/Breaking the hour : On Good Friday, more than a thousand people start playing all types of drums exactly at midday and for 24 hours.''{/small}|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''Musique à niveau sonore élevé (ethnomusicologie)'''{br}— ''(high-volume music / music with loudness (ethnomusicology, popular & folk music)''{br}{br}{small}— Oeuvres racines de la musique noise {br}—— ''Early works of noise music'' — n° 6 —{br}{br}— Comment la musique peut être basée sur le son et l'intensité sonore, ainsi que sur une musicalisation du quotidien {br}— ''How music can be based on sound intensity and everyday musicalisation''{br}{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|NOISEhighethno]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-07 |hlt [../files/img/201307_highmusic_300.jpg|../files/img/201307_highmusic.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''Musique à niveau sonore élevé'''{br}— ''(High-volume music)''{br}{br}{small}— Oeuvres racines de la musique noise {br}—— ''Early works of noise music'' — n° 0 —{br}{br}— une étude sur l'intensité sonore en musique / musiques à intensités / la musique par l'environnement {br}— ''A study on sound intensity in music / loud music & noise / loud sound & music structures into environment and space / music an environment''{br}{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|NOISEhigh]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-06-21 |hlt [../files/img/201306_cable1.jpg]{br}[../files/img/201306_cable2.jpg]|hl '''Solo''' {br}{br}'''(Jérôme Joy)'''{br}''noise concert / performance''{br}{br}----{br}'''Fuck Da La Musique #2'''{br}'''21/06'''{br}au Jardin C, La Fabrique, Nantes (F) - Vendredi 21 juin - de 06h10 à 22h07{br}gratuit{br}{br}w/avec Robbie Avenaim (australie), David Papapostolou (gb/fr), Agrafe (Claire Bergerault et Fabrice Favriou), Pierre Pierre Pierre, Julien Héraud, Erell Latimier, Will Guthrie, Alexis Degrenier, Luc Kerleo, Jérôme Joy, Julien Poidevin, Anthony Taillard et Amaury Cornut, Soizic Lebrat et Amaury Bourget, Clinch.{br}{br}{br}---- '''http://www.cablenantes.org/site/?Fuck-Da-La-Musique-2 ''' {br}----{br}{br}| |2 CABLE# profite du solstice et propose une journée de musiques expérimentales de l’aube jusqu’au coucher du soleil.{br}6h – 10h - Pierre pierre pierre, Will Guthrie, Julien Heraud, Alexis Degrenier joueront plusieurs compositions de la collective WANDELWEISER.{br}10h - 14h – Plusieurs combinaisons / plusieurs propositions avec : Pierre pierre pierre, Will Guthrie, Julien Heraud, Erell Latimier, Robbie Avenaim, Alexis Degrenier, David Papapostolou & Julien Quentel{br}14h – Jerome Joy{br}15h – Amaury Cornut & Anthony Taillard{br}16h – Luc Kerléo{br}17h – Agrafe (Claire Bergerault & Fabrice Favriou){br}18h – Julien Poidevin{br}19h – Soizic Lebrat & Amaury Bourget{br}20h – Robbie Avenaim{br}21h – Clinch{br}{br}[../files/img/201306_jardinc2.jpg|../files/img/201306_jardinc2.jpg] [../files/img/201306_jardinc3.jpg|../files/img/201306_jardinc3b.jpg]{br} ---- {br}{br}| {br}{br} ---- !! 2013-06-20 & 22 |hlt [../files/img/201306_pizmofreenn2.jpg|../files/img/201306_pizmofreenn2b.jpg]{br}[../files/img/201306_pizmo.jpg|../files/img/201306_pizmob.jpg]|hl '''pizMO''' {br}{br}'''(Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi)'''{br}''noise concert / performance''{br}{br}----{br}'''Free Noise Night #3'''{br}'''21/06'''{br}Ateliers Bitche, 3 Rue de Bitche, Nantes (F) - 21h{br}'''22/06'''{br}Petit Maroc, Saint-Nazaire (F) - 20h30 - 5€{br}{br}w/ Magali Babin, Alexis Grenier, Golem Mécanique, Soizic Lebrat, Jenny Pickett, pizMO{br}{br}{br}---- '''http://www.apo33.org/ ''' {br}'''http://www.ateliersdebitche.org/ ''' {br}'''http://www.dronesweetdrone.org/ ''' {br}'''https://www.facebook.com/galeriedu.petitmaroc '''{br}'''http://pizmo.free.fr/ ''' {br}----{br}{br}| |2 > '''Alexis Degrenier / Golem Mécanique''' — http://outrenoir.bandcamp.com/track/kalimadevanagari {br}OutreNoir est le tout récent projet de Golem Mecanique (K.Jebane) et eXsityousick (A.Degrenier). Entre objets usuels et mondes sacrés, oscillent les corps peints en mouvement. D'après Pierre Soulages "outrenoir" est le terme désignant "l'ensemble des différences de textures lisses, fibreuses, calmes, tendues ou agitées qui, captant ou refusant la lumière, font naître les noirs gris ou les noirs profonds".{br}{br}> '''Magali Babin''' — http://www.magalibabin.com/ {br}Magali Babin triture, performe, compose, improvise avec les bruits, le son, le son des bruits, avec quelques outils numériques mais surtout avec le plus banal des objets, des micros contacts, des tables tournantes sans oublier l’environnement qui l’entoure.{br}{br} > '''pizMO''' (Havard, Joy, Ottavi) — http://pizmo.free.fr/ {br}Voilà de quoi plonger dans l'univers - trop vaste pour être résumé -{br}{br}> '''duo Pickett/Lebrat''' — http://www.jennypickett.co.uk/ — http://www.soiziclebrat.eu/ —{br}http://www.jetfm.asso.fr/site/stockage/la_fabrique_de_la_musique/FDM_8_20130407_Jenny_Pickett.mp3 {br}[../files/img/201306_bitche.jpg|../files/img/201306_bitcheb.jpg] [../files/img/201306_petitmaroc.jpg|../files/img/201306_petitmarocb.jpg] {br} ---- {br}{br}| {br}{br} |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t [../files/articles/pizmo/2013_pizmo_1p.jpg|../files/articles/pizmo/2013_pizmo_1.jpg] [../files/articles/pizmo/2013_pizmo_4p.jpg|../files/articles/pizmo/2012_pizmo_4.jpg]{br}[../files/articles/pizmo/2013_pizmo_2p.jpg|../files/articles/pizmo/2013_pizmo_2.jpg] [../files/articles/pizmo/2013_pizmo_3p.jpg|../files/articles/pizmo/2012_pizmo_3.jpg] [../files/articles/pizmo/2013_pizmo_5p.jpg|../files/articles/pizmo/2012_pizmo_5.jpg]| |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t |t ''(concert pizMO, 2013)''| {br}{br} ---- !! 2013-06-14 & 15 |hlt [../files/img/201306_rainforest.jpg|../files/img/201306_rainforestb.jpg]{br}[../files/img/201306_no.jpg|../files/img/201306_nob.jpg]|hl '''RAINFOREST IV - David Tudor''' {br}{br}'''a collective work by NoEnsemble'''{br}''Une œuvre collective par le NoEnsemble''{br}{br}----{br}'''June 14 & 15''' {br}{br}Factorev, Apo33{br}Île de Nantes / Halle alstom, Nantes{br}{br}----'''http://www.apo33.org/ ''' {br}'''http://www.apo33.info/ensemble/ ''' {br}''' http://beauxartsnantes.fr/factorev-2013 '''{br}----{br}{br}| |2 À l’initiative de la Ressourcerie de l’île, l’événement est organisé par l’école des Beaux-arts de Nantes avec la participation des écoles de design, des métiers de l’imprimerie et d’architecture de Nantes. En 2012, Factorev a rencontré un vif succès avec la participation de plus de 3 000 personnes et 500 scolaires. Factorev 2 innove avec 3 jours de festivités autour de la récup’créative. Au-delà de la découverte artistique, la rencontre avec des professionnels initie le public aux enjeux du recyclage et du détournement des déchets dans l’art. La programmation de cette année invite notamment à explorer l’étendue des sonorités de nos rebuts…{br}La quatrième version de Rainforest (1973) est le résultat du travail d’un environnement collaboratif, mélangeant dans l’espace les sons en direct de sculptures suspendues et d’objets trouvés, et leurs réverbérations transformées par un système audio.{br}Collaboration entre APO33 et le NO-ENSEMBLE (ensemble de musique contemporaine et électronique de Nantes){br}{br}Performers : '''Alexis Degrenier, Jonathan Gowthorpe, Jerome Joy, Soizic Lebrat, Carine Lequyer, Julien Ottavi, Romain Papion, Jenny Pickett, Keith Rowe'''.{br}{br} ---- '''^[[more info / wiki page|RAINFOREST3]^]'''{br} ---- {br}{br}| {br}{br} ---- !! 2013-06 |hlt [../files/img/cd_pizmo2013_300.jpg|../files/img/cd_pizmo2013.jpg]|t |t |t |t '''pizMO blst'''{br}'''(Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi)'''{br}{br}CD{br}{br}{small}— cd audio — released on '''Fibrr Records''' (FIBRR012) — {br}{br} '''http://fibrr.apo33.org/ ''' {br}— '''http://www.apo33.org/records/doku.php?id=news '''{br} — '''^[[more info|CDs]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-06 |hlt [../files/img/201306_lmy_composition60.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''La Monte Young : Poem for Chairs, Tables, Benches, etc. (1960)'''{br}{br}{small}— Oeuvres racines de la musique noise {br}—— ''Early works of noise music'' — n° 2 —{br}{br}— Documentation sur / ''Documentation about'' : '''Poem for Chairs, Tables, Benches, etc.''' (1960), '''Two Sounds''' (1960), '''X for Henry Flynt''' (1960), '''Bb Dorian Blues''' (Yam Festival, 1963) {br}{br}---- '''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|NOISEpoem]^]'''{/small}{br}{br} {small}complété par d'autres études / ''completed by other studies'' :{/small}{br} '''La Monte Young : The Well-Tuned Piano (1964-present)''' — {small} — Oeuvres environnementales / ''Environmental music'' —{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|DOCLMYwtp]^]'''{/small} {br} '''Henry Flynt : Anti-Art''' {small} — ''Around La Monte Young'' —{br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|DOCLMYflynt]^]'''{/small}{br} '''George Maciunas : Diagrams''' {small} — ''Around La Monte Young'' — {br}'''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|DOCLMYmaciunas]^]'''{/small}{br} '''Bob Morris : War (1963)''' {small} — ''Around La Monte Young'' — {br}''''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|DOCLMYmorris]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-06 |hlt [../files/img/201306_tudor.jpg]|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''BANDONEON (David Tudor) (1966)'''{br}{br}{small}— Oeuvres racines de la musique noise {br}—— ''Early works of noise music'' — n° 1 —{br}{br}— une étude sur Bandoneon, musique par les oscillations.{br}— ''a study on Bandoneon, music by oscillations''{br}{br}---- '''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|NOISEbandoneon]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-06 |hlt [../files/img/201306_rainforest_440.jpg|../files/img/201306_rainforest.jpg]{br}{small}''Installation of Rainforest IV, 1981, Neuberger Museum, Purchase NY. Photo by Phil Edelstein.''{/small}|t |t |t |t '''ÉTUDES / STUDIES'''{br}{br}► '''RAINFOREST (David Tudor) (1968-1973)'''{br}{br}{small}— Oeuvres environnementales / ''Environmental music''{br}{br}— une étude sur l'œuvre Rainforest.{br}— ''a study on Rainforest series of works''{br}{br}---- '''^[[more info (Studies)|Studies]^]''' — '''^[[wiki page|RAINFOREST]^]'''{/small}{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-05 |hlt [../files/img/lp_shady2013_1.jpg]|t |t |t |t '''Shady Grove'''{br}{br}— '''LP vinyl'''{br}{br}{small}released on '''Paradise Records'''{br} — a recording and sound documents realised by Neal Beggs and Fred Emprou, with David Michael Clarke, Romain Rambaud, Elsa Tomkowiak, Damien Moreira, Florian Sumi, Jérôme Joy, Anthony Taillard, Christophe Havard, Baptiste Fertillet, Charlie Jeffery, Benoît Travers{br}{br}---- '''http://www.galerie-paradise.fr/ '''{br}— '''http://www.galerie-paradise.fr/#mxprmntl-asap-as-slow-as-possible-shady-grove ''' {br}— '''^[[more info|Archives2013#2013_04_20]^]''' — '''^[[more info|CDs]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-05-23 |hlt [../files/img/201305_uqam_300.jpg|../files/img/201305_uqam.jpg]|t |t |t |t '''Cours-Conférence — Recherche-Création'''{br}{br}— ''Lecture / Art research (by practice)''{br}{br}{small}— UQÀM - École des Médias — 23 mai —{br}sur une invitation de Simon-Pierre Gourd — dans le cadre du GRMS Groupe de Recherche en Médiatisation du Son —{br}{br}---- '''http://www.edm.uqam.ca/ '''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-04-20 |hlt [../files/img/201304_mxprmntl.jpg|../files/img/201304_mxprmntlb.jpg]{br}[../files/img/201304_shady.jpg|../files/img/201304_shadyb.jpg]{br}{br}{br}{br}|hlt '''MXPRMNTL''' {br}'''ASAP : as slow as possible'''{br}[../files/img/201304_mxprmntl-3.jpg]{br}{br}'''a drone music project w/ Christophe Havard, Jérôme Joy & Anthony Taillard''' '''''(guest : Baptiste Fertillet, video artist)'''''{br}''Un projet de musique drone avec Christophe Havard, Jérôme Joy & Anthony Taillard'' ''(artiste vidéo invité : Baptiste Fertillet)''{br}'''12 hours of music''' / ''12h de musique''{br}{br}----{br}20 Apr : noon to midnight / ''20 avril : de midi à minuit'' -{br}{br}For the exhibition Shady Grove by Neal Beggs - ''durant l'exposition Shady Grove de Neal Beggs''{br}{br}---- '''Le Paradise'''{br}6 rue Sanlecque, Nantes (F){br}{br}{br}----'''http://www.galerie-paradise.fr/ ''' {br}----{br}{br}'''[Video documentaire / ''Read a video about this event''|VideosMXPRMNTL]'''{br}----{br}{br}'''MXPRMNTL''' (2013){br}20 avril 2013 — midi/minuit — {br}'''ASAP : as slow as possible'''{br}''12 heures de musique jouée lentement par MXPRMNTL, un projet de musique drone et de sons étirés créé par Christophe Havard, Jérôme Joy et Anthony Taillard. Images vidéo live pilotées par Baptiste Fertillet.''{br}''Ce concert propose une extraordinaire expérience sonore et musicale : lorsque le temps musical s'entremêle à celui du quotidien. Il s'agit d'une musique volontairement expérimentale en un seul mouvement, sans interruption, statique, continue, environnementale, animée de multiples micro-événements et de matières sans aspérité et insaisissables. ASAP est une grande et longue sensation et pulsation sur une journée durant laquelle l'espace sonore est en chantier et se construit peu à peu dialoguant avec celui à expérimenter et à cheminer proposé par Neal Beggs au Paradise : Shady Grove.''{br}{br}{small}'''bio Christophe Havard''' :{br}FR : http://havard.christophe.free.fr/site/christophehavard.html brEN : http://havard.christophe.free.fr/site/english/bio_english.html {br}URL : http://christophe-havard.net/ {br}{br}'''bio Jérôme Joy''':{br}FR : http://jeromejoy.org/w/index.php?page=Biographie {br}EN : http://joy.nujus.net/w/index.php?page=Biography.en {br}URL : http://jeromejoy.org/ {br}{br}'''bio Anthony Taillard''' :{br}FR : http://studioenhaut.net/anthony-taillard/ {br}EN :{br}URL : http://entropic.free.fr/ {br}{br}'''bio Baptiste Fertillet''':{br}FR : http://www.frac-poitou-charentes.org/telechargements/DP_EESI_FRAC%20-%20copie.pdf {br}EN : http://baptistefertillet.wordpress.com/about/ {br}EN : http://avenuecalypso.files.wordpress.com/2013/02/baptiste-fertillet-portofolio.pdf {br}URL : http://baptistefertillet.wordpress.com/ {br}URL : http://vimeo.com/user6783174/videos {/small}{br}----{br}{br}| |2 {br} ---- {br}{br}| [../files/img/201305_shady_1.jpg|../files/img/201305_shady_1b.jpg][../files/img/201305_shady_2.jpg|../files/img/201305_shady_2.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_3.jpg|../files/img/201305_shady_3.jpg][../files/img/201305_shady_4.jpg|../files/img/201305_shady_4b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_5.jpg|../files/img/201305_shady_5b.jpg][../files/img/201305_shady_6.jpg|../files/img/201305_shady_6b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_7.jpg|../files/img/201305_shady_7b.jpg][../files/img/201305_shady_8.jpg|../files/img/201305_shady_8b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_9.jpg|../files/img/201305_shady_9b.jpg][../files/img/201305_shady_10.jpg|../files/img/201305_shady_10b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_11.jpg|../files/img/201305_shady_11b.jpg][../files/img/201305_shady_12.jpg|../files/img/201305_shady_12b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_13.jpg|../files/img/201305_shady_13b.jpg][../files/img/201305_shady_14.jpg|../files/img/201305_shady_14b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_15.jpg|../files/img/201305_shady_15b.jpg][../files/img/201305_shady_16.jpg|../files/img/201305_shady_16b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_17.jpg|../files/img/201305_shady_17b.jpg][../files/img/201305_shady_18.jpg|../files/img/201305_shady_18b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_20.jpg|../files/img/201305_shady_20b.jpg][../files/img/201305_shady_21.jpg|../files/img/201305_shady_21b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_22.jpg|../files/img/201305_shady_22b.jpg][../files/img/201305_shady_24.jpg|../files/img/201305_shady_24b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_25.jpg|../files/img/201305_shady_25b.jpg][../files/img/201305_shady_26.jpg|../files/img/201305_shady_26b.jpg]{br} [../files/img/201305_shady_27.jpg|../files/img/201305_shady_27b.jpg][../files/img/201305_shady_28.jpg|../files/img/201305_shady_28b.jpg] ---- {br}{br} ---- !! 2013-04-19/21 |hlt [../files/img/201304_helicotrema.jpg|../files/img/201304_helicotremab.jpg]|hl '''MONO''' {br}{br}'''for electronic sound'''{br}'''Festival Helicotrema''' — Recorded Audio Festival{br}{br}----{br}19 Apr : Auditorium Parco della Musica - Roma (IT) -{br}20 Apr : Auditorium RAI Radio3 - Roma (IT) - ''live broadcast RAI Radio3''{br}21 Apr : Auditorium MACRO Museum of Contemporary Art - Roma (IT) -{br}{br}---- w/ Ryan Gander, Florian Hecker, Oswaldo Macià, Christina Kubitsch, Hildegard Westercamp, Jerome Joy, Mauricio Bejarano, Mark Peter Wright, Petri Kuljuntausta, Chris Watson, Alessandro Petti & Sandi Hilal, Alberto Tadiello, Valentina Vetturi, Matteo Nasini, Amedeo Martegani, Giulio Squillacciotti, Cesare Pietroiusti.{br}{br}---- '''Blauer Hase''' & '''RAI Radio3''' & '''MACRO Museum of Contemporary Art Roma'''{br}{br}{br}----'''http://helicotrema.blauerhase.com/ ''' {br}----{br}{br}| |2 Helicotrema consists in the organization of a festival of recorded audio pieces. The aim of the project to investigate the status of a certain space-time dedicated to the gathering of an audience in order to listen to a recorded audio piece. In this sense, if such gatherings are the elements that constitute a film festival, the possibility to question such festival format for audio pieces is to be explored.{br}The festival moves from the observation that, in the field of contemporary art and – to some extent – of contemporary theatre, the last decade has witnessed a gradual comeback of interest in the forms of audio plays, audio dramas, audio documentaries and various kinds of timeline-based formats based only on an acoustic component. On a small scale, and as a cultural experiment, the production of a space-time dedicated to timeline-based audio formats is the main objective of this project.{br} ---- {br}{br}| {html} <B><b><i>Écouter un extrait de MONO</i><br>Listen to an excerpt of MONO, for electronic sound</b></B> — <br><small><b>(Jérôme Joy, 2003)</b> </small><br> <object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer"> <param name="wmode" value="transparent" /> <param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" /> <param name="flashvars" value="mp3=http://joy.nujus.net/files/mp3/2003_mono_1.mp3&bgcolor=FFFFFF&showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" /> </object><br> <small><A HREF="http://joy.nujus.net/files/mp3/2003_mono_1.mp3">mp3 download</A></small> {/html} ---- [../files/img/201304_helicotrema_2.jpg|../files/img/201304_helicotrema_2b.jpg][../files/img/201304_helicotrema_3.jpg|../files/img/201304_helicotrema_3b.jpg]{br} [../files/img/201304_helicotrema_4.jpg|../files/img/201304_helicotrema_4b.jpg][../files/img/201304_helicotrema_5.jpg|../files/img/201304_helicotrema_5b.jpg]{br} [../files/img/201304_helicotrema_6.jpg|../files/img/201304_helicotrema_6b.jpg][../files/img/201304_helicotrema_7.jpg|../files/img/201304_helicotrema_7b.jpg]{br} [../files/img/201304_helicotrema_8.jpg|../files/img/201304_helicotrema_8b.jpg] ---- {br}{br} ---- !! 2013-04-12 |hlt [../files/img/201304_situation.jpg|../files/img/201304_situationb.jpg]{br}[../files/img/201304_placecomp.jpg|../files/img/201304_placecompb.jpg]|hl '''PLANE COMPOSITION''' {br}{br}'''a collective work driven by Julien Ottavi'''{br}''Une œuvre collective proposée par Julien Ottavi''{br}'''music performance & networked event '''{br}We Have a Situation{br} — Nantes situation : Recycling a Boeing — Nantes (F){br}{br}----{br}Performance & discussion '''Friday, April 12''' at 19:30 -{br} free admission – Plateforme Intermedia / La Fabrique{br}Nantes (F){br}{br}Go to stage ! : http://www.wehaveasituation.net/live/ {br}{br}Participating artists : Helen Varley Jamieson (DE/NZ), Julien Ottavi (FR), Jenny Pickett (UK/FR), Cyril Pointurier (FR), Eva Ursprung (AT), le NoEnsemble (FR), Romain Papion (FR), Alessandra Scapin (UK), René Pare (NL) & online : Alexandra Gschiel (AT), Robert de Vaan (NL){br}{br}— Upstage http://www.upstage.org.nz/ {br}{br}{br}---- APO33 Nantes (F), Furtherfield London (UK), MADlab emergent art center Eindhoven (NETH) and Schaumbad Freies Atelierhaus Graz (ÖST) — European Cultural Foundation{br}{br}{br}----'''http://www.wehaveasituation.net/?page_id=504 ''' {br}'''http://www.wehaveasituation.net/?page_id=512 '''{br}'''http://www.apo33.org/fr/?p=2571 ''' {br}----{br}{br}| |2 {br} ---- {br}{br}| {br}{br} ---- !! 2013-04-11 |hlt [../files/img/201304_cardiffp.jpg|../files/img/201304_cardiff.jpg]{br}[../files/img/201304_cardiff_2p.jpg|../files/img/201304_cardiff_2.jpg]|hl '''SYNEMA''' {br}'''Networked work''' {br} '''http://nocinema.org/synema/ '''{br}[Synema] (wiki page){br}{br}'''International Conference Remote Encounters''' — Cardiff (UK){br}'''Remote Encounters: Connecting bodies, collapsing spaces and temporal ubiquity in networked performance'''{br}{br}----{br}Thursday 11th April 2013 - 6:30pm{br}{br}ATRiuM - Cardiff School of Creative & Cultural Industries{br}University of Glamorgan - Cardiff - Wales (UK){br}{br}---- '''organised by Garrett Lynch, Senior Lecturer in New Media and Award Leader for MA Moving Image at Cardiff School of Creative and Cultural Industries, Wales'''{br}{br}{br}----'''http://remote-encounters.tumblr.com/ ''' {br}'''http://remote-encounters.tumblr.com/synema/ ''' {br}'''http://liminalities.net/'''{br}'''http://www.asquare.org/'''{br}'''http://nocinema.org/ ''' {br}----{br}{br}| |2 SYNEMA — http://nocinema.org/synema/ — two to four live distant locations in time — live video webcams & live sound webmicrophones — playing the now — live generative & (a)synchronous cinema composed with live selections from various worldwide locations & ambiances — Premiered at International Conference Remote Encounters, University of Glamorgan Cardiff Wales (UK) — Research residency NT2 lab UQAM Montreal / PhD audio art & experimental Music, Laval University Quebec — Live video programming : nocinema.org, Stéphane Cousot, Jérôme Joy — Live sound & webmicrophones programming : Locus Sonus, locusonus.org — Synema programming : Jérôme Joy{br}{br}---- Since the internet entered the public domain in the early 90’s there has been an explosion in artistic interest in its use as a means, site and context for creative practice. Much of this practice is performative in nature; ether originating from a performance background and using the internet as a new site and/or augmenting aspect of that practice or is a form of practice developed as direct response to the internet and becomes performative to some degree in its spectatorship.{br} It has been well established that the internet is not the first or only example of the use of a networked technology repurposed for creative practice. There is a clear time line that can be traced back through the practice of Roy Ascott and his coining of the term Telematic Art in the 1980’s to artist’s use of satellite networks, telephone and other telecommunication devices as each were invented. Seen in this respect the internet can be considered as one of many networked technologies that has enabled networked performance.{br}The internet is unique however in that it is not a singular network type that favours a particular form of media, broadcast or spectatorship. Most famously known as the network of networks it enables multiple protocols of which the world wide web’s http is just one, is multimedia in nature and encourages intertextual folding and layering of media, is multi-directional not simply a broadcast communication form, de-centralised in ownership and the majority of its technologies are openly accessible.{br}Remote Encounters, a two-day international conference with performance evening, aims to explore the use of networks as a means to enhance or create a wide variety of performance arts. How do networks as a site for performance provide opportunities for us as artists and performers? In particular how can we remotely collaborate, merge geographically separate places and times, reconfigure the space of performance and the relationship between artist and audience? {br}{br}We are proud to announce that following the conference in April 2013 there will be a special issue of the journal Liminalities dedicated to Remote Encounters. ''(Garrett Lynch)'' — ''http://remote-encounters.tumblr.com/ ''{br} ---- {br}{br}''« Tout ce qui bouge sur un écran est du cinéma. »'' (Jean Renoir){br}« Everything that moves on a screen is cinema. » ''(Jean Renoir)''{br}''Synema'' is an online app issued from the [nocinema.org|Nocinema] project. The ''Synema'' process applies generative principles to live video and audio fluxes selected from all around the globe. Thus the system on the server is generating series of live cinema by assembling live video feeds and live sound selections with the help of webcams and 'streaming microphones'. Networked locations and ambiances are creating fortuitous synchronicities based on synchronisations and a-synchronisations resulting from the on-the-fly 'montage' by the app on the server. Sound originates from live streaming microphones located in Germany, Columbia and France, and are maintained by collaborators (''Locustream'' project by Locus Sonus). Streaming video shots are real time fragments of webcam feeds located in various places selected by the app. Video fluxes are slightly treated (framing, magnification, addition of panning shots, crossfades to black, etc.) in real time and are sometimes combined through superimposition and juxtaposation effects involved into the final 'montage'. Filming skies and horizons becomes an opportunity to create a new kind of cinema using webcams and avoiding displaying information related to locations or to security aspects. ''Synema'' interpenetrates and interlaces local and remote spaces, environments and ambiances (near ours and those captured, brought to us, and that propagate towards us), while creating and modifying dynamics of our perceptions.{br}{br}| [../files/img/201305_synemab.jpg] {br}{br} ---- !! 2013-04-10 |hlt [../files/img/201305_uqam_300.jpg|../files/img/201305_uqam.jpg]|t |t |t |t '''Cours-Conférence — Création Radiophonique'''{br}{br}— ''Lecture / Art and Radio''{br}{br}{small}— UQÀM - École des Médias — 10 avril —{br}sur une invitation de Éric Létourneau — dans le cadre du GRMS Groupe de Recherche en Médiatisation du Son —{br}{br}---- '''http://www.edm.uqam.ca/ '''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-03-28 |hlt [../files/img/201303_dronesweetdrone.jpg|../files/img/201303_dronesweetdroneb.jpg]|hl '''DRONE SWEET DRONE LIVE !''' {br}{br}'''MONO3''' (2013){br}'''live event for headphones'''{br}''concert pour écoute au casque''{br}{br}---- Thursd 28 march - 6:30pm -{br}''Jeu 28 mars - 18h30'' -{br} Chapelle de l'Oratoire - Nantes (F) - {br}{br}---- Free - ''Entrée libre''{br}{br}---- '''Drone Sweet Drone''' & '''Musée des Beaux-Arts de Nantes'''{br}{br}{br}----'''http://www.dronesweetdrone.com/ '''{br}'''http://www.museedesbeauxarts.nantes.fr/Accueil/Activites/Nocturnes ''' {br}----{br}{br}| |2 ''Les performances sonores de Jérôme Joy proposent un rapport physique à l'écoute et une immersion qui requiert un temps long d'attention. L'ensemble de sa démarche artistique repose sur une conception et une pratique de la composition live, c'est-à-dire l'exploration sonore et musicale, in-tempo et in-situ, en concert. Ses œuvres improvisées et composées sur ordinateur(s) jouent sur les matières et les intensités, inspirées ici des œuvres de l’exposition. {br}Entrée libre dans la limite des places disponibles - Sans réservation - Tous les jeudis soirs, un rendez-vous insolite invite à poser un autre regard sur les œuvres : performance, conférence, rencontres…''{br}{br}''MONO3 joue sur des transformations continuelles de plusieurs masses sonores, minimales et bruitées créant des espaces et des énergies à partir de la physicalité du son. Cette œuvre dans sa totalité demande un long temps immersif d'écoute et s'appuie sur un travail combinant improvisation et composition à partir de machines bouclées entre elles et de génération de sons par ordinateur.''{br}''« Déplacer des pierres dans le lit d'une rivière n'affecte pas le cours de l'eau, mais modifie plutôt la façon dont l'eau s'écoule. » (Éliane Radigue)''{br}----{br}{br}| {br}{br} ---- !! 2013-03-08 |hlt [../files/img/201303_thing.jpg|../files/img/201303_thingb.jpg]{br}{small}''Courtesy Wolfgang Staehle''{/small}|hl '''The Thing''' {br}'''http://bbs.thing.net/ '''{br}{br}'''The Internet Before the Web : Preserving Early Networked Cultures'''{br}''discussion''{br}with '''Ben Fino-Radin''', '''Jason Scott''' and '''Wolfgang Staehle''', artist and founder of The Thing BBS{br}{br}---- Fri 8 march - 7:00pm -{br}Part of '''Rhizome: New Silent''' -{br} The New Museum - 235 Bowery - Manhattan - NYC{br}{br}{br}----'''http://www.newmuseum.org/calendar/view/the-internet-before-the-web-preserving-early-networked-cultures '''{br}'''http://www.newmuseum.org/ '''{br}'''http://en.wikipedia.org/wiki/The_Thing_(art_project) '''{br}----{br}{br}'''Press''':{br}http://www.theverge.com/2013/3/15/4104494/the-thing-reloaded-bringing-bbs-networks-back-from-the-dead{br}----{br}{br}| |2The Rhizome: New Silent series will present contemporary art engaged with new technology. The series will include screenings and performances, as well as a critical conversational strand that will bring together leading scholars, artists, critics, and public figures to illuminate the complex interactions between technology, culture, and creative practice. The series will present artists working at the furthest reaches of technological experimentation as well as those responding to the broader aesthetic and political implications of new tools and media. The Rhizome: New Silent series takes its name from the generational theories of Neil Howe and William Strauss, who have written about the deep influence that new technologies will have on the generation born after 1996.{br}{small}http://www.newmuseum.org/calendar/series/newsilent {/small}{br}{br}’93 is marked as a significant year in the web with the launch of the image-based Mosaic browser. Yet in 1993, pre-www technologies still reigned supreme. Bulletin Board System (BBS), email, and usenet groups offered a largely text-based communication system and, although rudimentary, they hinted at global connectivity to come. Presented in conjunction with the exhibition “NYC 1993,” this event positions that year as the last era before the popular web and explores the cultures and artists working in this early networked context. A particular focus lies on the Thing—an electronic BBS based out of a cyber-utopian social hub in downtown Manhattan and used by some of the earliest contemporary artists working online.{br}The evening will present Rhizome at the New Museum’s Digital Conservator Ben Fino-Radin in conversation with renowned archivist, historian, and documentary filmmaker Jason Scott and Wolfgang Staehle, artist and founder of The Thing BBS.{br}This event marks the launch of Rhizome’s major new preservation project to make the Thing BBS archive accessible to the public for the first time in over a decade.{br}{br}The Thing is an international net-community of artists and art-related projects that was started in 1991 by Wolfgang Staehle. By the late 1990s, The Thing grew into a diverse online community made up of dozens of members' Web sites, mailing lists, a successful Web hosting service, a community studio in Chelsea (NYC), and the first Web site devoted to Net Art: bbs.thing.net. Staehle pioneered on those artistic practises that explored the computer networks as a new territory for creation, founding in 1991 “The Thing”, a platform which offered not only an infrastructure for accessing the networks, but also a space for experimentation with new types of unheard electronic practices, which a few years later were to be defined as "temporary autonomus zones" or "tactical media". The Thing has enabled a diverse group of artists, critics, curators, and activists to use the internet in its early stages. At its core, The Thing is a social network, made up of individuals from diverse backgrounds with a wide range of expert knowledge. From this social hub, The Thing has built an array of programs and initiatives, in both technological and cultural networks.{br}Among many others, artists and projects associated with thing.net have included Sawad Brooks, Heath Bunting, Cercle Ramo Nash, Vuk Cosic, Ricardo Dominguez, Ursula Endlicher, etoy, GH Hovagimyan, Jérôme Joy, John Klima, Jenny Marketou, Mariko Mori, Olivier Mosset, Prema Murty, Mark Napier, Joseph Nechvatal, Phil Niblock, Daniel Pflumm, Francesca da Rimini, Beat Streuli and Beth Stryker.{br}{br}----{br}Six video files concerning a lecture by Wolfgang Staehle about The Thing history (The Influencers festival, A festival of non conventional art, communication guerrilla, radical entertainment, 2009 Feb 6, CCCB Center of Contemporary Culture of Barcelona, Barcelona) :{br} ''' http://theinfluencers.org/en/wolfgang-staehle ''' {br}{br}----{html}<iframe src="http://player.vimeo.com/video/19634973?title=0&byline=0&portrait=0&color=ffffff" width="500" height="281" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/19634973">Wolfgang Staehle - The Influencers 2009 (1)</a> from <a href="http://vimeo.com/influencers">The Influencers festival</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p><iframe src="http://player.vimeo.com/video/19636011?title=0&byline=0&portrait=0&color=ffffff" width="500" height="281" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/19636011">Wolfgang Staehle - The Influencers 2009 (2)</a> from <a href="http://vimeo.com/influencers">The Influencers festival</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p><iframe src="http://player.vimeo.com/video/19636833?title=0&byline=0&portrait=0&color=ffffff" width="500" height="281" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/19636833">Wolfgang Staehle - The Influencers 2009 (3)</a> from <a href="http://vimeo.com/influencers">The Influencers festival</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p><iframe src="http://player.vimeo.com/video/19637612?title=0&byline=0&portrait=0&color=ffffff" width="500" height="281" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/19637612">Wolfgang Staehle - The Influencers 2009 (4)</a> from <a href="http://vimeo.com/influencers">The Influencers festival</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p><iframe src="http://player.vimeo.com/video/19638468?title=0&byline=0&portrait=0&color=ffffff" width="500" height="281" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/19638468">Wolfgang Staehle - The Influencers 2009 (5)</a> from <a href="http://vimeo.com/influencers">The Influencers festival</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p><iframe src="http://player.vimeo.com/video/19639236?title=0&byline=0&portrait=0&color=ffffff" width="500" height="281" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/19639236">Wolfgang Staehle - The Influencers 2009 (6)</a> from <a href="http://vimeo.com/influencers">The Influencers festival</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>{/html}{br}{br}----{br}{small}Organized by Rhizome, the New Silent Series receives major support from The Rockefeller Foundation, and The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts. Additional support is provided by the New York City Department of Cultural Affairs, and the New York State Council on the Arts. Education and public programs are made possible by a generous grant from Goldman Sachs Gives at the recommendation of David and Hermine Heller.{/small}{br}{br} [../files/img/201303_nyc.jpg|../files/img/201303_nycb.jpg]{br}{small}The New Museum, designed by Tokyo-based architects Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa/SANAA, is a seven-story, eight-level structure located at 235 Bowery between Stanton and Rivington Streets, at the origin of Prince Street in New York City.{br}The New Museum began as an idea in the mind of founding Director Marcia Tucker. As a curator at the Whitney Museum of American Art from 1967 through 1976, Tucker observed firsthand that new work by living artists was not easily assimilated into the conventional exhibition and collection structure of the traditional art museum.{/small}{br}---- | {br}{br} ---- !! 2013-02-22 |hlt [../files/img/201302_nantesnoise.jpg|../files/img/201302_nantesnoiseb.jpg]|hl '''NANTES IS NOISE LIVE !''' {br}'''MONO2 — Jérôme Joy'''{br}{br}'''live event'''{br}{br}---- Fri 22 feb. 8:30pm - Plateforme Intermedia - La Fabrique - Nantes (F) - Free{br}{br}---- ''Ven 22 fév. 20h30 - Plateforme Intermedia - La Fabrique - Nantes - Entrée libre''{br}{br}---- '''Nantes is Noise''' compilation cd is released on '''Fibrr Records'''{br}{br}{br}Jerome Joy, Formanex, Morosphynx, Jenny Pickett, Luc Kerléo, Thomas Tilly, Mathias Delplanque, Dominique Leroy, Semantik.{br}{br}----'''http://fibrr.apo33.org/ '''{br}'''http://www.apo33.org/fr/?p=2515 ''' {br}----{br}{br}| |2 Fibrr Records in partnership with Apo33 is delighted to announce a new cd compilation that celebrates the diversity of local talents in the field of experimental music and sound art.{br}{br}''Fibrr Records en partenariat avec APO33 est heureux d’annoncer une nouvelle compilation pour célébrer la diversité et les talents locaux de la musique expérimentale et des arts sonores. Concert des artistes de la compilation !''{br}{br}---- {small}This compilation is released by Fibrr Records under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 International License.{/small}{br}{br}{small}http://improv-sphere.blogspot.fr/2012/11/nouvelles-du-front-nantais.html {/small}{br}---- | {br}{br} ---- !! 2013-02 |t {small}— '''TEXT''' {/small}{br}{br}[../files/img/201302_auditoriums_maverickb&w_300.jpg|../files/img/201302_auditoriums_maverick.jpg]{br}{small}''Maverick Concert Hall, Woodstock, NY{br}founded in 1916 by Hervey White''{/small}|t |t |t |t ► '''L'Auditorium Étendu (Architectures Acoustiques)''' ''(Extended Auditorium)'' — {br}{small} — (PhD art audio & musique expérimentale, Université Laval Québec) {br}{br}— Examiner les espaces d'écoute dans leurs dimensions électroniques et télématiques quant à leurs qualités d'homogénéité et de continuums de situations dont nous, auditeurs et créateurs, faisons varier et modulons continuellement les dimensions et les profondeurs. — La succession des évolutions technologiques ces dernières décennies et des modifications qu'elles induisent et génèrent dans nos pratiques, nos usages et nos perceptions ne peuvent laisser indemne la notion d'auditorium. /{br}{br}—— ''To consider the electronic and telematic conditions of the today listening spaces & places and to study their aspects of homogeneity and of continuum of situations that we as listeners and artists are continuously modulate and vary the dimensions and depths. The series of technological developments in recent decades and the changes they induce and produce in our practices and perceptions can not leave unscathed the notion of Auditorium.'' —{br}{br}'''^[[more info (Texts)|Texts]^]''' — '''^[[more info|PubliAuditorium2013]^]'''{/small}| {br}{br} ---- !! 2013-02 |t {small}— '''TEXT''' {/small}{br}{br}[../files/img/201302_directb&w_300.jpg|../files/img/201302_direct.jpg]{br}{small}''Une journaliste à Beyrouth, en 2006{br}Credits photo : Patrick Baz, archives AFP''{/small}|t |t |t |t ► '''Le Son en Direct''' ''(Live Sound)'' — {br}{small} — (PhD art audio & musique expérimentale, Université Laval Québec) {br}{br}— L'expérience du direct est très certainement essentielle pour préserver notre propre intégrité individuelle au travers de la perception de continuités et d'homogénéités de l'environnement dans lequel nous sommes et nous actons. Il apparaît que nos expériences du direct nous permettent de moduler les régimes de nos actions, de nos mobilités et de nos positions, et de continuellement nous « syntoniser » avec le présent et les présences. À ce stade, nous voudrions interroger et examiner les différences de régime entre la « sensation » du direct, l'« impression » du direct, et la « perception » du direct. /{br}{br} ''The experience of liveness is certainly essential to the preservation of our own individual integrity : thus we perceive continuities and homogeneities into the environment where we are and we operate. This experience allows us to modulate and adjust our actions, mobility and positions in space : we continually "tune" with the now, presences and attendances. We would like to question and examine differences between the "feeling" of the now, the "impression" of the now, and the "perception" of the now. '' —{br}{br}'''^[[more info (Texts)|Texts]^]''' — '''^[[more info|PubliSonDirect2013]^]'''{/small}| {br}{br}{br}{br}{br}{br} ---- !! 2013-01-25 |hlt [../files/img/201301_toupied.jpg|../files/img/201301_toupieb.jpg]{br}[../files/img/201301_emmbb.jpg|../files/img/201301_emmjennyjj.jpg] [../files/img/201301_jennybb.jpg|../files/img/201301_emmjennyjj.jpg]{br}[../files/img/201301_jjbb.jpg|../files/img/201301_emmjennyjj.jpg] [../files/img/201301_toupiec.jpg|../files/img/201301_emmjennyjj.jpg]|hl '''''machine toupie'''''{br}'''spinning-top machine''' {br}'''The Molf — 2∏4evR_0.1'''{br}{br}'''concert / performance'''{br}{br}'''live improv on a text-score by Emm Gibello'''{br}{br}---- ''Triopie :''{br}Emmanuelle Gibello, Jerome Joy, Jenny Pickett{br}{br}---- Plate-forme Intermedia, La Fabrique, Nantes{br}Ven/Fri 25 jan 2013, 18h30 / 6:30pm{br}{br}{br}----'''Emmanuelle Gibello : http://www.scenophonie.net/{br}http://www.facebook.com/emmanuelle.gibello {br}{br}Jenny Pickett : http://www.apo33.org/pow/ '''{br}{br}'''Apo33 : http://www.apo33.org/fr/?p=2495 ^[FR^]{br}Apo33 : http://www.apo33.org/eng/?p=2501 ^[ENG^]{br}{br} La Fabrique : http://www.lafabrique.nantes.eu/ ''' {br}{br}'''^[[more info|2013PIMtoupie]^]'''{br}----{br}{br}| |2 ''Poser un objet aimant déclenche le son, le retirer l'arrête. La toupie a été choisie comme activateur de cette nouvelle interface pour ses caractéristiques en physique, elle est un des seuls objets chaotiques de notre quotidien ayant les mêmes caractéristiques que les tourbillons. ''{br}{br}'''''Écouter l'émission BRU(i)T sur la radio nantaise Prun' 92FM, mar 29 jan 23h :{br} http://www.prun.net/emissions/bruit-anti-bruit-29-01-2013 ''''' {br}{small}''Vendredi 25 janvier Emmanuelle Gibello était en concert à Nantes. Après une semaine de résidence à Apo33 et de travail sur un nouvel objet, une sculpture-instrument, une interface entre l'électro-acousticien et l'ordinateur. Ce tout nouveau "décontroleur" a donc été utilisé pour la première fois lors de cette performance à trois têtes.{br}Comme aucun des deux animateurs de BRU(i)T n'a pu assister à ce concert et à la première sortie de The Molf (nom de la machine en question), nous profiterons de cette émission pour diffuser l'enregistrement de ce concert en laissant tous les micros ouverts.{br}Nous pourrons discuter avec Emmanuelle de ce qui s'est passé lors de ce baptême du feu au moment où on l'entendra, une manière de raconter tout ce qui fait un concert, de reconstituer ce qu'on ne voit pas à la radio et peut être aussi ce que même le public n'a pas pu saisir. Des évènements qui se produisent entre les musiciens, de la partition qui les guide, du projet qui les réunit, et des accidents introduits dans la performance par cette machine sensée ramener du chaos dans l'ordinateur.''{/small}{br}{br}| {br}{br}{br} {include:Archivesmenu} {br}{br}{br}
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