On extended, boundless, vibratory and in-the-now sympathy music

http://jeromejoy.org/


  || NEWS                 || BIO   | SHOWS   | CATALOG                 || PROJE(C)TS   | MP3s   | CDs   | VIDEOS                         || BIBLIO   | STUDIES   | DOCUMENTATION   | PH.D.   | EDU                 | COLLECTIVE JUKEBOX   | NOCINEMA.ORG   | CONCERTS FILMS   || AUDITO   | QWAT?                   || home   | contact  |     |    🔎  |

  Last changed - French time: 2011/04/26 04:00     > Recent changes

 


L'Écoute à Distance

Circuits d'Écoute

UNE ÉPOQUE CIRCUITÉE

Réflexion sur l’organologie des arts en réseau : Le passage de l’Internet à un état musical

(Jérôme Joy)


2.5.10. — L'organologie des circuits traversés de flux Sommaire Auditoriums Internet
Sommaire Une Époque Circuitée
3.1. — INTRODUCTION À UNE HISTOIRE DE LA TÉLÉMUSIQUE




2.5.11. — Références bibliographiques(Edit)

  • Adorno, Theodor W. (1963). Anweisungen zum Hören neuer Musik. In “Der getreue Korrepetitor: Lehrschriften zur musikalischen Praxis”, (pp. 39-98). Frankfurt am Main: S. Fischer.
  • Adorno, Theodor W. (1938 [2001]). Le Caractère Fétiche dans la Musique (Über den Fetischcharakter in der Musik und die Regression des Hören). Paris: Éditions Allia.
  • Ardenne, Paul. (2002). Un Art Contextuel – Création Artistique en Milieu Urbain en Situation d’Intervention de Participation. Paris: Éd.Flammarion.
  • Arnheim, Rudolf. (1936 [2005]). Radio (Rundfunk als Hörkunst). Traduit par Lambert Barthélémy & Gilles Moutot. Paris: Van Dieren Éditeur.
  • Augoyard, Jean-François & Torgue, Henry. (1995). Á l’Écoute de l’Environnement – Répertoire des Effets Sonores. Marseille: Éditions Parenthèses.
  • Bachelard, Gaston. (1951 [1970,1988]). Rêverie et Radio. In "Le Droit de Rêver", (p. 219). Paris: Presses Universitaires de France P.U.F.; et aussi, In "La Radio, cette inconnue", La Nef, n° 73-74, Fev-Mar 1951, (pp.15-20). Paris : Éditions du Sagittaire.
  • Barbosa, Alvaro. (2003 [2008]). Displaced Soundscapes: A Survey of Network Systems for Music and Sonic Art Creation, Leonardo Music Journal 13, n° 1, 2003 (pp 53-60). Voir aussi, Displaced Soundscapes. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Mueller e.K.
  • Bassand, Michel & Galland, Blaise. (1993 [2003]). Dynamique des réseaux et société. In Flux n°13/14, juillet-décembre 2003, (pp. 7-10).
  • Battier, Marc. (2006). Des unanimistes à l'art sonore : quand la littérature, l'art et la musique recréent la technologie, In "Musique et Modernité (1900-1945)", de Sylvain Caron, François de Médicis et Michel Duchesneau (dir.). Montréal : Presses de l'Université de Montréal.
  • Becker, Howard S. (1982 [1988]). Les Mondes de l’Art. Paris: Flammarion; originellement publié : Art Worlds. University of California Press.
  • Benjamin, Walter. (1936 [1971]). L'œuvre d'art à l'âge de la reproduction mécanique. Coll. « L'Homme, le Langage et la Culture ». Paris : Éditions Gonthier-Médiations.
  • Berners-Lee, Tom. (1999). Weaving the Web. New York: HarperCollins.
  • Bianchini, Samuel. (2000). Courtesy of ... In Visuel(s) n° 9, mars 2000, (pp. 46-47). Paris: Éditions Michel Place.
  • Brecht, Bertolt. (1932 [1970]). Der Rundfunk als Kommunikationsapparat. In “Sur le cinéma”, précédé de “Extraits des carnets, Sur l’art ancien et l’art nouveau, Sur la critique, Théorie de la radio”. (pp. 135-141). Paris : L’Arche ; et aussi : In “Bertolt Brecht: Gesammelte Werke in 20 Bänden”. Bd. 18, 133.–137. (pp. 127–134). Tsd., Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
  • Brecht, Bertolt. (1927 [1970]). La radio est-elle une invention antédiluvienne ? & Propositions au directeur de la radio. In “Sur le cinéma”, précédé de “Extraits des carnets, Sur l’art ancien et l’art nouveau, Sur la critique, Théorie de la radio”. (pp. 127-135). Paris : L’Arche ; et aussi : In “Bertolt Brecht: Gesammelte Werke in 20 Bänden”. Bd. 18, 133.–137. (pp. 127–134). Tsd., Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
  • Bush, Vannevar. Memex II. (1959 [1991]). [Vannevar Bush Papers, MIT Archives, MC78, Box 21]. Reprinted in James Nyce and Paul Kahn, From Memex to Hypertext - Vannevar Bush and the Mind's Machine, (pp. 165-184). Academic Press, Inc.
  • Bush, Vannevar. (1945). As We May Think. In The Atlantic Monthly, July 1945, Vol. 176, n° 1, (pp. 101-108).
  • Cage, John. (1937 [1973]). The Future of Music: Credo. Reprinted in “Silence”, Middletown, CT.: Wesleyan University Press ; and : London : Calder and Boyars.
  • Carlyle, Angus (dir.). (2007). Autumn Leaves – Sound and the Environment in Artistic Practice. CRiSAP, London College of Communication, Univ. of the Arts London. Paris / London : Éd. Double Entendre.
  • Casares, Adolfo Bioy. (1940 [1973]). L'invention de Morel. Traduit de l’argentin par Armand Pierhal, Préface de Jorge Luis Borges. Paris: Robert Laffont.
  • Collins, Nicolas. (2007 [rev. 2009]). Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. Taylor & Francis Group (publishers). Abingdon, Oxfordshire: Routledge.
  • Combes, Muriel. (1999). Simondon. Individu et Collectivité, pour une philosophie du transindividuel. Paris: P.U.F.
  • De Certeau, Michel. (1990). L’Invention du Quotidien – 1. Arts de faire. Paris: Gallimard.
  • Deleuze, Gilles & Guattari, Felix. (1980). Mille Plateaux. Paris: Les Éditions de Minuit.
  • Derrida, Jacques. (2002). Trace et Archive, Image et Art, Dialogue. Collège Iconique, INA, 25 juin 2002, Paris.
  • Derrida, Jacques. (1980). La Carte postale — de Socrate à Freud et au-delà. Paris: Aubier-Flammarion.
  • Dewey, John. (1938 [1968]). Expérience et Éducation. Paris: Armand Colin.
  • Dillmann, Alexander. (1910). Das Grammophon. Die Stimme seines Herrn 1, n° 5, 1910, (pp. 10–11).
  • Donin, Nicolas & Stiegler, Bernard. (2004). Le Tournant Machinique de la Sensibilité Musicale. In “Révolutions Industrielles de la Musique”, Cahiers de la Médiologie / Ircam, n° 18, coordonné par Nicolas Donin et Bernard Stiegler, (pp. 7-17). Paris: Librairie Arthème Fayard.
  • Duguet, Anne-Marie. (2002). Déjouer l'image. Créations électroniques et numériques. Nîmes : CNAP / Jacqueline Chambon.
  • During, Élie. (2006). Simondon au pied du mur. In Critique, n°706, mars 2006. Paris: Les Éditions de Minuit.
  • During, Élie. (2004). La Coupe, l’Écran, la Trame. In Cahiers de la Médiologie / Ircam, n° 18, “Révolutions Industrielles de la Musique”, coordonné par Nicolas Donin et Bernard Stiegler, (pp. 57-64). Paris: Librairie Arthème Fayard.
  • During, Élie. (2000). Logiques de l’exécution : Cage/Gould. In Critique, n°639-640, dossier “Musique(s). Pour une généalogie du contemporain”, août-septembre 2000. Paris : Les Éditions de Minuit. http://www.ciepfc.fr/spip.php?article51
  • Elias, Norbert. (1939 [1991]). La société des individus. (pp. 70-71). Paris: Fayard.
  • Gallet, Bastien. (2008a). Les noms de l’espace sonore ou comment composer avec l’incomposable. Sonotorium #1, 22-24 novembre 2005, ESA Aix en Provence. http://locusonus.org/
  • Gallet, Bastien. (2005a). Composer des étendues – l’art de l’installation sonore. ESBA Genève.
  • Gallet, Bastien. (2005b). Le jour d’aujourd’hui…. In “Fresh Théorie I”, (pp. 209-222). Paris : Éditions Léo Scheer.
  • Gallet, Bastien. (2004). Une Époque Grillée. In Cahiers de la Médiologie / Ircam, n° 18, “Révolutions Industrielles de la Musique”, coordonné par Nicolas Donin et Bernard Stiegler, (pp. 149-154). Paris: Éditions Fayard.
  • Gauthier, Mario. (2009). No Beginning, No End – Jérôme Joy : Modes d’emploi. Inédit.
  • Ghazala, Reed. (2005). Circuit-Bending : Build Your Own Alien Instruments. Coll. « Extremetech ». New York: Wiley Inc. & Hungry Minds Inc. Publ.
  • Gillies, James & Cailliau, Robert. (2000). How the Web was born: the story of the World Wide Web. Oxford: Oxford University Press.
  • Goodman, Nelson. (1996). L’Art en théorie et en action. Trad. J.P. Cometti et R. Pouivet. Paris: L’Éclat.
  • Goodman, Nelson. (1992). L’art en action. Cahiers du Musée National d’Art Moderne, n°41, (p.7).
  • Gould, Glenn. (1983). Les Perspectives de l’Enregistrement. In “Le Dernier Puritain – Écrits 1”, Bruno Monsaingeon (Ed.). Paris: Fayard.
  • Grant, George. (1969). "A Platitude" in Technology and Empire : Perspectives on North America. Toronto: House of Anansi.
  • Hayles, Katherine. (2007). Hyper and Deep Attention : the Generational Divide in Cognitive modes. In Profession 2007, (pp. 187–199). New York: MLA Modern Language Association Journals.
  • Hindemith, Paul. (1927). Zur mecanischen Musik. In Musikanten Gilde 5, 15 November 1927, (p. 156).
  • Hindemith, Paul. (1937 [1945]). The Craft of Musical Composition. Translated by Arthur Mendel and Otto Ortmann. London : Schott.
  • Joy, Jérôme. (2010a). La Musique Étendue — « En Plein Air » (Les écoutes fascinantes sur l’île Lamma). In “Around — Listening Places”, sous la direction de Yeung Yang, Soundpocket (Ed.), Honk Kong.
  • Joy, Jérôme. (2010b). Introduction à une Histoire de la Télémusique. In “Networked Music & Soundart Timeline (NMSAT)”, Locus Sonus (Ed.).
  • Joy, Jérôme. (2009a). Networked Music & Soundart Timeline (NMSAT) Excerpts of Part One: Ancient and Modern History, Anticipatory Literature, and Technical Developments References. In Contemporary Music Review, “Network Performance”, Vol. 28, Issue 4 & 5, (pp. 449-490), Taylor & Francis Group (publishers). Abingdon, Oxfordshire: Routledge.
  • Joy, Jérôme. (2008). Networked Music & Audio Art Timeline (NMSAT) – A panoramic view of practices and techniques related to sound transmission and distance : Archeology, Genealogy and New Paradigms of the Distance Listening — Historique de l’art sonore et de la musique en réseau – Panorama des Pratiques et Techniques liées aux Transports de Sons aux Actions Sonores à Distance : Archéologie, Généalogie et Nouveaux Paradigmes de l’Écoute à Distance. In “Networked Music & Soundart Timeline (NMSAT)”, Locus Sonus (Ed.) http://locusonus.org/nmsat/ http://jeromejoy.org/
  • Joy, Jérôme & Argüello, Silvia (Lib_). (2005). LOGS, micro-fondements pour une émancipation sociale et artistique. Programme de recherche AGGLO, 2001-2005. Paris: Éditions è®e. Version téléchargeable (lyber) : http://www.editions-ere.net/projet55
  • Joy, Jérôme & Sinclair, Peter. (2009a). Networked Music & Soundart Timeline (NMSAT): A Panoramic View of Practices and Techniques Related to Sound Transmission and Distance Listening. In Contemporary Music Review, “Network Performance”, Vol. 28, Issue 4 & 5, (pp. 351-361), Taylor & Francis Group (publishers). Abingdon Oxfordshire: Routledge.
  • Joy, Jérôme & Sinclair, Peter. (2009b). Espaces Sonores en Réseau - pratiques de la recherche en art - Locus Sonus. In “Recherche & Création — Art, Technologie, Pédagogie, Innovation”, sous la direction de Samuel Bianchini, (pp. 122-139). Paris: Éditions Burozoïque / Les Éditions du Parc, École nationale supérieure d’art de Nancy.
  • Joy, Jérôme & Sinclair Peter. (2008). Les Espaces Sonores en Réseau (Networked Sonic Spaces) — Locus Sonus. Actes de la conférence internationale ICMC 08 (panel: Networking Performance), (pp. 553-555), International Computer Music Association, SARC Sonic Art Research Center, Queen’s University Belfast. Tampere: GlobalWare Corporation.
  • Kahn, Douglas. (1995). An Unheard-of Organology. In Leonardo Music Journal, Vol. 5, 1995, (pp. 1-3).
  • Kihm, Christophe. (2006). Mediums = Médias – L’électricité comme champ d’attraction du mort et du vivant. In “Fresh Théorie II”. Paris: Éditions Léo Scheer.
  • Kihm, Christophe. (2004). Platinisme et Pratiques d’Amplification. In “Révolutions Industrielles de la Musique”, édité par Nicolas Donin et Bernard Stiegler, Cahiers de Médiologie, n° 18, (pp.123-129). Paris: Librairie Arthème Fayard.
  • Khlebnikov, Velimir. (1921 [1987]). The Radio of the Future. In “The Collected Works of Velimir Khlebnikov, Volume I : Letters and Theoretical Writings”, trans. Paul Schmidt, Charlotte Douglas (Ed.), (p. 395). Cambridge, MA : Harvard University Press.
  • Labelle, Brandon. (2006). Background — Perspectives on Sound Art. New York, London : Continuum.
  • Leadbeater C. & Miller P. (2004). The Pro-Am Revolution. How enthusiasts are changing our economy and society. London : Demos.
  • Loubier, Patrice & Ninacs, Anne-Marie (Eds). (2001). Les Commensaux – quand l’art se fait circonstances. Montréal: Éd. Centre des Arts Actuels Skol.
  • Lyotard, Jean-François & Chaput, Thierry. (1985). La raison des épreuves. In "Les Immatériaux – Épreuves d’Écriture". (pp. 6-7). Paris: Éditions du Centre Georges Pompidou.
  • Lyotard, Jean-François. (1973). L'acinéma. In “Cinéma, Théorie, Lectures”, Numéro spécial de la Revue d'Esthétique, (pp. 357-369). Paris : Klincksieck.
  • Miège, Bernard. (1997). La société conquise par la communication, Tome 2 : La communication entre l'industrie et l'espace public. Presses Universitaires de Grenoble.
  • Montaigne. (1588 [2004]). Essais, III. Colllection « Quadridge ». Paris: Presses Universitaires de France P.U.F.
  • Montaigne. (1580 [2004]). Essais, I. Colllection « Quadridge ». Paris: Presses Universitaires de France P.U.F.
  • Nancy, Jean-Luc. (1997). Technique du présent : essai sur On Kawara. Cahier Philosophie de l’art, Cycle de conférences organisées par le Nouveau Musée – Institut d’art contemporain, coordonné par J. Cl. Conésa, dirigé par J.-L. Maubant, Cahier n° 6.
  • Neuhaus, Max. (1980). Interview. In Ear Magazine, vol. 5, n° 5, avr.-mai 1980, (pp. 8-9).
  • Nezvanova, Netochka. (2000). The Internet, A Musical Instrument in Perpetual Flux. In Computer Music Journal, 24:3, Fall 2000, (pp. 38-41).
  • Plutarque. (ca. 100 [1995]). Comment Écouter. Traduit du grec par Pierre Maréchaux, collection « Petite Bibliothèque ». Paris: Rivages poche.
  • Renaud, Alain, Carôt, Alexander & Rebelo, Pedro. (2007). Networked Music Performance: State of the Art. Paper, AES 30th International Conference, Saariselkä, Finland, 2007 March 15-17.
  • Renaud, Alain & Rebelo, Pedro. (2006). Network Performance: Strategies and Applications. Paper NIME 2006.
  • Robin, Armand. (1953). La Fausse Parole suivi de Outre écoute 55. Paris: Les Éditions de Minuit.
  • Schaeffer, Pierre. (1946 [1977]). Le Pouvoir du Micro et le Temps Retrouvé – Notes sur l’Expression Radiophonique. In "De La Musique Concrète à la Musique Même", Albert Richard (ed.), La Revue Musicale, Triple Numéro 303 – 304 – 305, (pp. 25-29). Paris: Ed. Richard-Masse.
  • Schaeffer, Pierre. (1941 [1977]). Esthétique et Technique des Arts-Relais. In "De La Musique Concrète à la Musique Même", Albert Richard (ed.), La Revue Musicale, Triple Numéro 303 – 304 – 305, (pp. 19-23). Paris: Ed. Richard-Masse.
  • Schroeder, Franziska, Renaud, Alain, Rebelo, Pedro & Gualda, Fernando. (2007). Adressing the Network: Performative Strategies for Playing Apart. In Proceedings of the International Computer Music Conference 2007, Copenhagen, Denmark, August 2007, (pp.133-140).
  • Schütz, Alfred. (1951 [2007]). Faire de la Musique Ensemble – une étude de la relation sociale. In "Écrits sur la Musique, 1924-1956". Trad. Bastien Gallet & Laurent Perreau. (pp. 113-139). Collection « Répercussions ». Paris: Éditions M.F.
  • Simondon, Gilbert. (1964). L’Individu et sa Genèse Physico-biologique. Paris: Presses Universitaires de France P.U.F.
  • Simondon, Gilbert. (1964 [1989]). L’individuation psychique et collective. Paris: Aubier.
  • Simondon, Gilbert. (1958). Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier.
  • Sinclair, Peter. (2007). Locus Sonus. In “Autumn Leaves – Sound and the Environment in Artistic Practice”, Édité par Angus Carlyle, CRiSAP, London College of Communication, Univ. of the Arts London. Paris / London : Éd. Double Entendre.
  • Sterne, Jonathan (2003). The Audible Past - Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham : Duke University Press.
  • Stiegler, Bernard. 2008. Prendre soin, de la jeunesse et des générations. Paris: Flammarion.
  • Stiegler, Bernard. (2006). Refonder la Société. In “Réenchanter le Monde”, édité par Bernard Stiegler et Ars Industrialis. Collection « Champs essais ». Paris: Flammarion.
  • Stiegler, Bernard. (2005). De la Misère Symbolique – 2. La catastrophè du sensible. Paris: Éditions Galilée.
  • Stiegler, Bernard. (2004). De la misère symbolique - Tome 1. L'époque hyperindustrielle. Paris: Éditions Galilée.
  • Stiegler, Bernard. (2003a). L'esthétique comme arme. In Alliage n° 53-54, “Métallurgie - Art – Informatique”, mai 2003, association ANAIS (Ed.). Paris : Éditions du Seuil.
  • Stiegler, Bernard. (2003b). Bouillonnements organologiques et enseignement musical. In “Les dossiers de l'ingénierie éducative”, n° 43, (pp. 11-15). Paris : CNDP.
  • Stiegler, Bernard & Donin, Nicolas (eds). (2004). Révolutions Industrielles de la Musique, Cahiers de Médiologie / Ircam, n° 18. Paris: Librairie Arthème Fayard.
  • Stravinsky, Igor. (1936a). Chronicle of My Life. London : Victor Gollancz.
  • Stravinsky, Igor. (1936b). Igor Stravinsky - An Autobiography. New York : W. W. Norton & Company Inc, Simon and Schuster Inc.
  • Stuckenschmidt, Hans Heinz. (1927). Machines - A Vision of the Future. In Modern Music 4, March-April 1927, (pp. 9-11).
  • Szendy, Peter. (2002). Membres Fantômes des Corps Musiciens. Paris: Les Éditions de Minuit.
  • Szendy, Peter. (2001). Écoute – Une Histoire de nos Oreilles. Paris: Les Éditions de Minuit.
  • Tanaka, Atau, Tokui, Nao & Momeni, Ali. (2005). Facilitating Collective Musical Creativity. In Proceedings of MM’05, Singapore, 2005 November 6-11.
  • Valéry, Paul. (1928 [1960]). La Conquête de l’Ubiquité. In “Pièces sur l’Art”, et In “De la musique avant toute chose”, Paris: Éditions du Tambourinaire, 1928 ; et aussi, In “Œuvres”, vol.II, Coll. « La Pléiade », (pp.1284-1287). Paris: Gallimard.
  • Valéry, Paul. (1937 [1945]). Notre Destin et les Lettres. In "Regards sur le Monde Actuel et Autres Essais". Paris: Gallimard.
  • Wang, Ge & Cook, Perry C. (2004). Using Code as an Expressive Musical Instrument. In Proceedings of the 2004 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), Shizuoka University of Art and Culture, Hamamatsu, Japan, June 3-5, 2004.
  • Weissberg, Jean-Louis. (2000). Présences à distance - Déplacement virtuel et réseaux numériques : pourquoi nous ne croyons plus à la télévision. Collection “Communication et Civilisation”. Paris: Éd. L’Harmattan.
  • Wiener, Norbert. (1954). Cybernétique et Société – L’Usage Humain des Êtres Humains. Trad. Pierre-Yves Mistoulon. Paris: Union Générale d’Éditions.













2.5.10. — L'organologie des circuits traversés de flux Sommaire Auditoriums Internet
Sommaire Une Époque Circuitée
3.1. — INTRODUCTION À UNE HISTOIRE DE LA TÉLÉMUSIQUE






   
   
   
    [Edit] [History] [UP] [List of all pages] [Create page]   [Erase cookies]


1995/2020 — Powered by LionWiki 3.1.1 — Thanks to Adam Zivner — webmaster & webdesign : Jérôme Joy — Author : Jérôme Joy — Any material is under copyleft © with in-line & in-text attributions —
http://jeromejoy.org/ — Hosted by nujus.net NYC since 2007, and by The Thing NYC (between 1995-2007 — Thanks to Wolfgang Staehle and the Thing team).